این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 13 آذر 1404
روانشناسی بالینی
، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۳۵-۴۹
عنوان فارسی
رابطه بین راهبردهای مقابله ای با کیفیت زندگی: نقش واسطهای مهارت های تنظیم شناختی هیجان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی سهم معنادار راهبردهای مقابلهای بواسطۀ سبکهای شناختی تنظیم هیجان در کیفیت زندگی دانشجویان انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان را در نیمسال دوم سال تحصیلی 92-93 شامل میشد. شرکتکنندگان نیز 340 دانشجوی دختر و پسر بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از سیزده دانشکده انتخاب شدند. برای اندازهگیری متغیر پژوهش از مقیاسهای تنظیم شناختی هیجان، (CERQ) راهبردهای مقابلهای (WOCQ) و فرم کوتاه پرسشنامهی کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت ( (WHO-QOL-BREF1 استفاده شد. دادههای جمعآوری شده از طریق تحلیل مسیر و مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان داد که : الف) راهبردهای مقابلهای مسألهمدار و هیجانمدار با میانجیگری سبکهای شناختی تنظیم هیجان پیشبین قدرتمند و معنادارتری برای کیفیت زندگی دانشجویان محسوب شدند. اثر استاندارد شده سبکهای شناختی تنظیم هیجان مثبت و منفی بر کیفیت زندگی دانشجویان معنادار بود. ب) رابطه معناداری بین راهبردهای هیجانمدار و کیفیت زندگی یافت نشد و راهبردهای مقابلهای مسألهمدار از لحاظ آماری رابطه معناداری با کیفیت زندگی داشت. ج) سبکهای شناختی تنظیم مثبت و منفی هیجان رابطه معناداری را با کیفیت زندگی نشان داد. نتیجهگیری: با وجود تمام محدودیتهایی که افراد در دوره دانشجویی تجربه میکنند، ارتقاء شایستگیها و توانشهای هیجانی از طریق آموزش سبکهای صحیح تنظیم هیجانی در قالب بستههای آموزشی معتبر شناختی-رفتاری و سبکهای مسألهمدار کنارآمدن با خواستها و محدودیتهای تنشزای محیط جهت غنیسازی کیفیت زندگی این قشر پرنفوذ جامعه امکانپذیر است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Relationship between Coping Strategies and Quality of Life: Mediating Role of Cognitive Emotion Regulation Skills
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:This study was aimed to investigate significant contribution of coping strategies by mediated emotion regulation cognitive styles in college students' quality of life. Method:The present research method was correlational .Statistical population was included all undergraduate and graduate students of Isfahan University in second semester of 2013-2014 academic years. Participants also were 340 male and female students that were selected by multistage cluster sampling method among 13 Faculties. Tools were Cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ), Way of Coping Questionnaire (WOCQ) and World health organization Quality of Life brief scale (WHO-QOL-BREF1). The data were analyzed by path analysis and structural equation modeling. Results:The findings showed that: a)Problem-focused and emotion-focused coping strategies mediated by cognitive emotion regulation styles were considered powerful predictor and meaningful of quality of life for students. Standardized effects of positive and negative cognitive emotion regulation styles on students' quality of life were significant. B) There was no significant relationshipbetween emotion based coping strategies and quality of lifeand problem-focusedcoping strategiesand quality of lifehavestatisticallysignificant relationship. C)Positive and negative style of cognitive emotion regulation showed significant relationshipwith quality of life. Conclusion: Despite all the limitations which individuals were experienced in college, enhancement of emotional competence and skills could be possible through training in proper emotion regulation in form of authentic training packages of cognitive - behavioral style and styles of problem-focused coping with demands and constraints of environmental stresses to enrich quality of life of this influential segment of society.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی ندایی | a nedaei
دانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
عطاا پاغوش | a paghoosh
کارشناس ارشد مشاوره خانواده دانشگاه بندرعباس، بندرعباس، ایران
امیرحسین صادقی هسنیجه | a h sadeghi hosnijeh
کارشناس ارشد مشاوره شغلی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
نشانی اینترنتی
http://jcp.semnan.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-52-77&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات