|
دیدگاه های حقوق قضایی، جلد ۱۹، شماره ۶۸، صفحات ۷۹-۱۰۸
|
|
|
عنوان فارسی |
لزوم استفادهی محدود از کیفر سالب آزادی بر مبنای فقه اسلامی |
|
چکیده فارسی مقاله |
حبس در اندیشهی دینی عموماً یک مجازات اصلی محسوب نمیشود؛ بلکه به عنوان یکی از مصادیق تعزیر، اقدامی تأمینی و تربیتی است و بیشتر جنبهی اصلاح، بازدارندگی و پیشگیری از وقوع مجدد جرم را دارد. در مواردی نیز که حبس به عنوان مجازات بهکار رفته است بهعنوان یک ضرورت مطرح بوده و اساساً با منطق اسلام که سعی در پرورش روحی و روانی افراد جامعه دارد، همخوانی ندارد. کاکردگرایی حبس بهعنوان وسیلهای جهت دور نگهداشتن خطر برخی افراد از جامعه در نظام فقهی اسلام بهخوبی مشاهده میشود. بهکارگیری زندان در سطح وسیع کپیبرداری از سیستم اعمال مجازات غربی و بهکاربردن و دادن حکم زندان را در بسیاری از موارد که امکان جایگزین مناسب برای آن وجود دارد، با فلسفه مجازاتها و کیفرها در اسلام ناسازگار است. مبنای استفاده از کیفر سالب آزادی، ضرورت حفاظت از جامعه در برابر مجرمین خطرناک و در هنگام وقوع جرم شدید؛ و به تعبیری دیگر مصلحت جامعه میباشد که این مصلحت فلسفه و مبنای مجازات در اسلام است. استفاده از زندان، در موارد استثنایی و در مورد بزهکاران خاص، در واقع پاسخی است به آن دسته از طرفداران مجازات زندان که به دنبال راهحلی برای مقابله با بزهکاران خطرناک و تکرار کنندگان جرم در جامعه هستند. استفاده از زندان بهعنوان «آخرین حربه» و توسل به مجازاتهای اجتماعی جایگزین در سطح گسترده نه فقط امنیت جامعه را تضمین میکند، بلکه ضمن رعایت الزامات ناظر به حقوق-بشر و کرامت انسانی، هزینهی عدالت کیفری را به نحو چشمگیری کاهش میدهد. در این نوشتار ابتدا به تعریف کیفر سالب آزادی و زندان پرداختهایم. سپس، پیشینهی استفاده از کیفر سالب آزادی در فقه اسلامی را مرور کردهایم و پس از آن با بررسی فلسفه اسلامی مجازات به طور کلی و مجازات حبس به طور خاص، به ضرورت فقهی استفادهی محدود از کیفر سالب آزادی اشاره کردهایم. در نهایت نیز پس از بررسی ضرورت اجتماعی و تاریخی استفادهی محدود از کیفر سالب آزادی به نتیجهگیری کلی از مطالب بیان شده پرداختهایم. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
کیفر سالب آزادی، زندان، فلسفه مجازات، حبس، مجرم خطرناک. |
|
عنوان انگلیسی |
Limit the use of imprisonment based on Islamic law |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Imprisonment of religious thinking generally not considered a major penalty, but as an example of chastising, Security and Training is mostly correct, deter and prevent the recurrence of crime.Imprisonment as a means to stave off the threat of Islamic jurisprudence as well as some people in the community as well. Using large-scale copying the prison system and the prison sentences to punish the West and interchangeability in many cases the possibility of substitution exists in Islam is incompatible with the philosophy and criminal penalties. The use of punishment and negative freedom, the need to protect society against dangerous criminals, and in the event of a serious crime, and in another sense, it is expedient that the best interests of society and the philosophy of punishment in Islam. The use of prison, in exceptional cases and for certain offenders, prison is actually a response to those fans who are looking for a solution to deal with repeat offenders are dangerous and crime in the society. The use of imprisonment as a "last resort" and resorting to alternative economic sanctions on a large scale not only ensures the safety of the community, but also obligations concerning human rights-human dignity, dramatically reducing the cost of criminal justice. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
عبدالعلی توجهی | abdolali tavajohi shahed university دانشگاه شاهد سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)
حسام ابراهیم وند | hesam ebrahimvand tarbieate modarres university دانشگاه تربیت مدرس سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.jlviews.ir/browse.php?a_code=A-10-592-2&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
حقوق خصوصی |
نوع مقاله منتشر شده |
تحقیقات بنیادی یا نظری |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|