|
نامه هنرهای نمایشی و موسیقی، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۸۶-۷۱
|
|
|
عنوان فارسی |
تحلیل مناسبات نافرجام بِینافرهنگی در سه گانه روایی فیلم “ بلیتها" (اُلمی ، کیارستمی ،لوچ) |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده این مقاله قصد دارد تا با قرائت فرهنگی روابط میان شخصیت های فیلم «بلیت ها 2005( » ( به شناسایی محدوده هایی از نافرجامی در تحقّق تجربه ای بِینافرهنگی بپردازد. این فیلم دارای ظرفیت های رسانه ای تأم لبرانگیزی است که می تواند زمینه نظری لازم را برای طرح چالش های پیش روی تولیدات بینافرهنگی مهیا کند. پژوهش حاضر با تعریف شاخص های تاز های برای پیمایش حدود صد قپذیری امر بینافرهنگی، میکوشد تا به کمک نمونه شواهدی از حوادث و مناسبات انسانی سه اپیزود فیلم «بلیت ها »، طرحی از ناتما مبودگیِ پروژه های همجوشی میان فرهنگ ها ارائه دهد. به این معنا، تجربه بینافرهنگی نیازمند پدیدار شدنِ هویتی ناپایدار در خلأ میان ترازهای فرهنگی است. «هنجار هراسی « ،» تبار آمیزیِ نافرجام »، ناسازه هایی از «سیاست فرهنگی » و «حاشیه گرایی » مهم ترین مفاهیم در خور طرح برای اثبات مدعای این پژوهش به شمار می روند. یافته های منتج از تحلیل مناسبات طبقاتی شخصیت های فیلم، نشان می دهند که تجربه های بینافرهنگی عمدتاً موکول به تعویق و یا ناگزیر از تعلیق دلالت های فرهنگی خود هستند و بیش از آنکه نیاز به تأ یید و تبعیت داشته باشند، محتاج مواجهه ای انتقادی و آسی بشناخت یاند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
An Analysis of Unaccomplished Intercultural Relations in“Tickets’ Trilogy ” (Ulmi, Kiarostami, Loach) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract This paper aims to identify the limits of approaching an intercultural experience through a critical reading of Tickets (2005) movie. The movie is an international collaboration by three globally acknowledged film-makers, Ermano Olmi (Italy), Abbass Kiarostami (Iran) and Ken Loach (UK). It has thoughtful media competence by which a theoretical perspective might be realized, necessary to discuss on major challenges facing many intercultural productions. The main problem of this research is whether it might be possible to find some reliable cinematic facts confirming that the Intercultural is an unfinished experience, or not. Interculturalism, from this point of view, is not merely some kind of exchanging, transacting or transporting and integrating into different cultural effects at the crossroad of historical and geographical borders; but, it is in fact a dynamic as well as highly creative action which resulted from the process of ignoring or "forgetting" the own cultural priorities and freely "adding" them to some fragmented parts of other cultures. The "Self" and the "Other" are no longer conceived as imposing agents of some distinct national identities, but the mediators of ever becoming inter-cultural. In this sense, the intercultural experience necessitates emerging of unsustainable identity left unknown in the empty spaces of socio-cultural levels. This research purposes to characterize different cultural features examining the limits of truth and the conditions of accomplishment within an intercultural experience. Analyzig some typical facts drawn from human relations and the major events of Ticket's Trilogy, the paper displays how the concept of Interculturalism might have been considered as an unaccomplished project of cultural fusion. Each narrative episode of the movie has a distinct cinematic character which might be culturally read as a kind of deviating from usual expectations of the accomplished mission. Many cultural facts support the idea that the movie functions as a rupture in conventional observation of self and other integrities. The findings resulted from analyzing the social roles of film characters clarify that the Interculturality is an implication subject to ever delaying and inevitably suspending its own cultural significations, requires then to be critically faced with rather than be verified and followed by. "Abnormal phobia", "Unfinished Hybridization", "Militaristic Paradoxes" and "Marginalization" are amongst the main factors which the paper applies to reconsider the general conception of Interculturalism. They will be analyzed respectively in accordance with the selected scenes of the Tickets. The study first begins with a theoretical discussion on the roles of cultural "texts", and then continues with a literature review of intercultural reading of dramatic arts. It should be mentioned that how intercultural studies of Cinema have been emerged through the 1980s. By interweaving some critical debates on Interculturalism from a variety of areas, a socio-political reading of the Tickets would be realized. As a cultural criticism of Tickets' socio-political images, the paper invites readers to think about the limits of Intercultural studies of arts and its unexpected consequences. As an objective result, it will sum up the key factors which have affected on the idea in a provisional figure. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمدجعفر یوسفیان کناری | استادیار ادبیات نمایشی، دانشکدة هنر، دانشگاه تربیت مدرس، استان تهران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://dam.journal.art.ac.ir/article_29_45cf2c0ef1e1408df6eb72be96ee4750.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1284/article-1284-1768920.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|