این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
زن در فرهنگ و هنر، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۶۵-۸۸

عنوان فارسی بازنمایی جنسیت در آثار نقاشان خودآموخته از منظر نشانه شناسی اجتماعی تصویر
چکیده فارسی مقاله هدف این مقاله مطالعه نحوه بازنمایی جنسیت در آثار نقاشان خودآموخته براساس الگوی نشانه‏شناسی اجتماعی تصویر است. خودآموختگان هنرمندانی تعلیم‌ندیده، فاقد آموزش رسمی و آکادمیک‌اند که به‏صورت خودجوش شروع به تولید آثار هنری می‏کنند. تجزیه‏وتحلیل این آثار با استفاده از دستور زبان بصری کرس و ون لیون در خوانش نشانه‏شناسی اجتماعی به رفع ابهام از تصاویر به‏عنوان سرگرمی صرف کمک و ایدئولوژی پنهان نقاشی‏ها را آشکار می‏کند. در این زمینه، 32 اثر نقاشی از 9 هنرمند خودآموخته، که در آن‏ها تصویر زن و مرد بازنمایی شده، انتخاب و تحلیل و بررسی شد. پژوهش به شیوه توصیفی تحلیلی و برمبنای مطالعات کتابخانه‏ای و اسنادی است. نتایج تحلیل حاکی از آن است که آثار نقاش خودآموخته زن و مرد بیانگر تقسیم‏بندی جنسیتی نقش‏های اجتماعی است؛ با این تفاوت که نقاش زن به‏طور ضمنی یا علنی خود را به‏عنوان عنصر هسته‏ای برجسته‏نمایی و زن را کنشگر اصلی معرفی می‏کند. بنابراین، نقاش زن با آگاهی از سوگیری‏های جنسیتی اجتماعی سعی در تغییر آن به نفع خود دارد. نقاشان زن با وجه‌نمایی واقع‏گرایانه در آثار، نگاهی تبیینی به ویژگی و شرایط واقعی زنان دارند و از طرفی رویکردی برابرطلبانه به نقش زن و مرد دارند. درحالی‏که نقاش مرد نگاهی توصیفی دارد و به بازتولید نقش‏های کلیشه‏ای جنسیتی می‏پردازد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Representation of gender in the works of self-taught painters in terms of social semiotics of the image
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this article is to study the representation of gender in the works of self-taught painters based on the social semiotic model of the image. Self-taught, non-trained artists, lacked formal and academic education, who began spontaneously producing artistic works. Analyzing these works, using the visual grammar of kress and Van Leeuwen in the reading of social semiotics, helps to overcome the ambiguity of images as mere entertainment and reveals the hidden ideology of the paintings. In this regard, 32 paintings by nine self-taught artists in which the image of men and women represented was selected and analyzed. Research is descriptive-analytic and based on library and documentary studies. The results of the analysis indicate that the work of the self-taught painter of men and women reflects the gender division of social roles, with the difference that the female painter implicitly or publicly highlights herself as a nuclear element and introduces woman as the main actor. Therefore, the female painter is conscious of social gender bias trying to change it to their advantage. Women's painters with a realistic view of the works have an explicit look at the characteristics and realities of women and, on the other hand, have an equitable approach to the role of men and women, while the painter has a descriptive look and reproduces gender stereotypes.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله self-taught painters, Gender, social semiotics

نویسندگان مقاله آرزو تقی پور |
کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه شاهد

فریبا یاوری |
کارشناسی ارشد پژوهش هنر، دانشگاه شاهد

محسن مراثی |
استادیار، دانشکدة هنر، دانشگاه شاهد


نشانی اینترنتی https://jwica.ut.ac.ir/article_72145_20a016bdb137c21f9f92eb3007655c45.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/890/article-890-1754015.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات