این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
زن در فرهنگ و هنر، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۱-۲۳

عنوان فارسی پرسه‌زنی زنانه و گذار از ابژۀ بت‌واره به سوژۀ ناظر: مطالعۀ موردی فیلم کلئو از ۵ تا ۷
چکیده فارسی مقاله در نظریه فیلم سال‏های اخیر، سینما در غالب موارد به‌مثابه تکنولوژی برآمده از ظهور کلانشهر مدرن و مدرنیته شهری در نظر گرفته می‏شود. تجربه ادراکی پرسه‏زن مرد (فلانور)، به‌منزله سرنمون تجربه ادراکی مدرنیته، اغلب به‌مثابه الگویی برای تحلیل تجربه ادراکی تماشاگر فیلم مورد مطالعه قرار می‏گیرد. بااین‌حال، به‌رغم آنکه پرسه‏زنی تا سال‏ها عملی ذاتاً مردانه محسوب می‏شد، زنان در سال‏های انتهایی سده نوزدهم کوشیدند جایگاه خود را به‌عنوان ناظر متحرک در میان فضاهای شهری به‌دست آورند. این مقاله تلاش دارد با تمرکز بر چگونگی ظهور زنان در شهر و فرایند پرسه‏زنی، ویژگی‏های پرسه‏زن مؤنث (فلانوس) را مشخص کند و تمایزهای آن را با پرسه‏زن مذکر آشکار کند. این پژوهش نشان می‏دهد تمرکز بر ویژگی‏های ادراکی پرسه‏زن مؤنث می‏تواند در به چالش کشیدن نگره‏های مسلط، که ادراک و نگاه سینمایی را ذاتاً ادراک و نگاهی مردانه در نظر می‏گیرند، یاری‏رسان باشد. مقاله حاضر با بررسی فیلم کلئو از 5 تا 7، ساخته آینس واردا، مشخصه‏های منحصربه‏فرد پرسه‏زنی زنانه را بازشناسی می‏کند و نحوه بازنمایی تعامل سوبژکتیو زنانه با شهر به هنگام عمل پرسه‏زنی را بررسی می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Female Flânerie and Transition from a fetishized Object to an Observer Subject: A Case Study on Cleo from 5 to 7
چکیده انگلیسی مقاله In recent film theories, in most cases, cinema is considered as a technology derived from the emergence of the modern metropolis and the urban modernity. The perceptual experience of the male stroller (Flâneur), as the paradigm of the perceptual experience of modernity, is often regarded as a model for analyzing the perceptual experience of the film's spectator. However, despite the fact that for many years flânerie was considered to be essentially a masculine act, in the late nineteenth century women tried to gain their place as a spectator moving through urban spaces. By referring and rereading texts and art works of this period, it is possible to retrace the presence of female stroller (Flaneuse) in the modern city. These rereadings could demonstrate the fact that there was basically a kind of female flanerie, in which the way of perceiving the essence of the modern city was in contrast to the masculine flanerie. by focusing on the way of emergence of women in modern city and the consequent process of female flanerie, the present article attempts to determine the characteristics of Flaneuse, and to reveal its differences with male flanerie. by focusing on Cleo from 5 to 7, a film directed by Agnès Varda, the present article tries to recognize the qualitative features of female flanerie, and to investigate the way of female subjective interaction with urban spaces during the process of flanerie. A process that leads to the removal of her gender-oriented image and achieving a new understanding of her identity, and makes Cleo play a crucial role in reconstructing and reconfiguration of the perceptual experience of urban modernity. This research demonstrates that the focus on the Flaneuse's perceptual characteristics could be helpful in challenging the dominant attitudes that consider cinematic perception and cinematic look essentially a masculine act.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علیرضا صیاد |
استادیار گروه آموزشی سینما، دانشکدة سینما تئاتر، دانشگاه هنر

سجاد ستوده |
مربی گروه آموزشی سینما، دانشکدة سینما تئاتر، دانشگاه هنر

میلاد ستوده |
کارشناس‌ارشد ادبیات نمایشی، دانشکدة هنر، دانشگاه تربیت مدرس


نشانی اینترنتی https://jwica.ut.ac.ir/article_72142_1b2405d802b8ec99c1b80898863b8f1b.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/890/article-890-1754012.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات