تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۲، شماره ۱۵۷، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی آزاردیدگی هیجانی: تعاریف، شیوع، پیامدها و مداخلات
چکیده فارسی مقاله آزاردیدگی هیجانی، الگوی تکراری از بدرفتاری هیجانی مراقب با کودک است به شکلی که به کودک القاء می‌کند که فاقد ارزش، ناقص، دوست‌نداشتنی و ناخواسته است. آزاردیدگی هیجانی می‌تواند طبقات مختلفی داشته باشد از قبیل توهین، ایجاد حس بی‌اعتمادی به خود، تهدید، خراب کردن دوستی‌های فرزند، بی‌توجهی/غفلت هیجانی، تحقیر، بی‌محبتی/طرد، اجبار و آشفتگی خانواده. آزاردیدگی هیجانی پدیده‌ای بسیار شایع و کمتر شناخته‌شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهند که تا 75 درصد کودکان و نوجوانان می‌توانند در سطوحی با آزاردیدگی هیجانی روبرو شده باشند. مواجهه با سطوح متوسط و زیاد آزار هیجانی می‌تواند پیامدهای منفی داشته باشد. آزاردیدگی هیجانی می‌تواند بر رشد جسمی، هیجانی و شناختی کودکان اثر بگذارد و باعث مشکلات رفتاری، هیجانی و تحصیلی شوند. همچنین، پیامدهای آن به دوره بزرگ‌سالی نیز کشیده می‌شود. برخی از عوامل مرتبط با والدین، احتمال آزار گری هیجانی را افزایش می‌دهند مانند سن کم والدین، تجربه آزاردیدگی در دوره کودکی، نوع سبک دلبستگی، تجربه خشونت در خانواده فعلی، مشکلات روان‌شناختی و اعتیاد. همچنین سن و جنسیت کودک نیز در میزان آزاردیدگی هیجانی وی نقش دارد. می‌توان با ارتقاء عامل‌های حفاظتی فردی، خانوادگی و اجتماعی افراد آزاردیده هیجانی، از تبعات منفی آزاردیدگی هیجانی کاست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Emotional abuse: definition, prevalence, consequences and interventions
چکیده انگلیسی مقاله Emotional abuse is a repetitive pattern of child-focused caring emotional abuse that induces a child that is worthless, incomplete, unfriendly, and unwanted. Emotional abuse can have different classes, such as insulting, creating self-confidence, threatening, destroying child's friendships, emotional neglect / neglect, humiliation, neglect / exclusion, compulsion and family disturbance. Emotional abuse is a very common and less known phenomenon. Studies show that up to 75 percent of children and adolescents can be exposed to levels of emotional abuse. Exposure to moderate levels and excessive emotional abuse can have negative consequences. Emotional abuse can affect physical, emotional and cognitive development of children, causing behavioral, emotional and educational problems. Also, its implications for adulthood are also drawn. Some factors associated with parents increase the likelihood of emotional abuse, such as the younger age of parents, the experience of abusive childhood, the type of attachment style, the experience of violence in the current family, psychological problems, and addiction. The age and gender of the child also contribute to emotional abuse. By improvement the personal, familial and social protective factors of emotionally abused people, it can reduce the negative consequences of emotional abuse.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدی عبداله زاده رافی | Mahdi Abdollahzadeh Rafi
Malayer University
دانشگاه ملایر

حمید علیزاده | Hamid Alizadeh
Allame Tabataba'i University
دانشگاه علامه طباطبائی


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1638-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات