این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۶، شماره ۱۵۵، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تجارب یادگیری و برنامه جایگزین (LEAP) برای دانش‌آموزان پیش‌دبستانی با اختلال طیف اُتیسم و والدین آنها: الکویی برای فراگیرسازی
چکیده فارسی مقاله زمینه: اختلال طیف اُتیسم (ASD) اختلالی عصبی-رشدی است که جنبه‌های مختلف رشد و تحول کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. یکی از نهضت‌هایی که اخیراً به منظور توانمندسازی این کودکان و حضور آنها در جامعه مطرح شده است، نهضت فراگیری سازی است. از جمله‌ مدل‌هایی کاربردی فراگیری‌سازی در حوزه اُتیسم، مدل تجارب یادگیری و برنامه جایگزین (LEAP) برای دانش‌آموزان پیش‌دبستانی با اختلال طیف اُتیسم و والدین آنها است. روش:  پژوهش حاضر با استفاده از روش مروری در پایگاه‌های اطلاعاتی Science Direct, ProQuest, PubMed, Google scholar با کلید واژه‌های LEAP model, inclusion model, Learning Experiences and Alternative Program, autism inclusion منابع علمی مرتبط جمع‌آوری شد. پس از جمع‌آوری منابع، تاریخچه مدل تجارب یادگیری و برنامه جایگزین، مولفه‌ها، اثربخشی و کاربرد آن توصیف شد. نتیجه‌گیری: هدف عمدۀ این مدل، کمک به کودکان در دستیابی به پتانسیل کامل رشدی است تا بتوانند از جریان غالب آموزش عمومی استفاده کنند. در این مقاله سعی شده است تا مؤلفه‌های اصلی این مدل شناسایی و معرفی شوند و یافته‌های تجربی در زمینه اثربخشی مدل تجارب یادگیری و برنامه جایگزین (LEAP) بر رشد مهارت‌های عملکردی، بازی مستقل، تعامل اجتماعی، کسب پیش‌نیازهای مهارت‌های تحصیلی، دستیابی به مهارت‌های گفتاری و زبانی و رفتار سازگارانه ارائه شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اُتیسم، والدین، تجارب یادگیری و برنامۀ جایگزین

عنوان انگلیسی Learning Experiences and Alternative Program (LEAP) for Preschoolers and Their Parents: A Model of Inclusion
چکیده انگلیسی مقاله Background: Autistic Spectrum Disorder (ASD) is a neurodegenerative disorder that affects the various aspects of childhood development. One of the movements that have recently been put forward to empower these children and their presence in the community is the inclusion. Among the applied models that are known in autism, is the Learning Experience and Alternative Program (LEAP) model for pre-school students with autism spectrum disorders and their parents. Method: To do this, using the systematic review method by searching the following words (LEAP model, inclusion model, Learning Experiences and Alternative Program, autism inclusion) in scientific websites like, Science Direct, Proquest, PubMed, and Google Scholar databases data from 2000 to 2018 were collected. After the collection of resources, the history of the model of Learning Experience and Alternative Program, components, effectiveness and application was described. Conclusion: The main purpose of this model is to help children achieve full developmental potential in order to use the mainstream of general education. In this paper, we attempt to identify and introduce the main components of this model. Empirical findings on the effectiveness of LEAP model on the development of functional skills, independent play, social interaction, achieving prerequisites for academic skills, language and adaptive behavior.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Autism, Parent, Learning Experience and Alternative Program

نویسندگان مقاله علیرضا محسنی اژیه | Alireza Mohseni Ezhiyeh
University of Isfahan
دانشگاه اصفهان

قاسم نوروزی | Ghasem Norouzi
University of Isfahan
دانشگاه اصفهان


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1308-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اتیسم
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات