این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جغرافیا و برنامه ریزی، جلد ۱۶، شماره ۴۲، صفحات ۸۹-۱۱۲

عنوان فارسی تحلیلی بر توسعه گردشگری در منطقه تفرجگاهی شاندیز مشهد
چکیده فارسی مقاله توریسم پدیده­ای است که در دهه­های اخیر مورد توجه جوامع مختلف قرار گرفتـه و به دلیل آثار فراوان آن از بـعد اقتصادی، ایجاد اشتغال، ارزآوری، کـمک به آشنایی فرهنگ­ها در ایران نیز تلاش­هایی در جهت توسعه این صنعت انجام شده است بهره­مندی از پیامدهای ارزشمند گردشگری زمانی امکان­پـذیر خواهد بود که شناخت کافی در مورد ماهیت این پدیـده و ویژگی­های آن و قابلیت­های مناطق مختلف کشور صورت گیرد. منطقه شاندیز از دیرباز دیار آشنای جهانگردان و طبیعت گردان بوده و این حکایت از جایگاه والای جغرافیایی، فرهنگی و تاریخی این سرزمین دارد. اما با وجود قرارگیری در پیرامون کلانشهر مشهد و داشتن مواهب طبیعی - فرهنگی توریسم نتوانسته در زمینه گردشگری توسعه شایسته­ای داشته باشد و به یکی از بخش­های اقتصاد پر درآمد کشور تبدیل شود. هدف این مقاله تحلیل توسعه گردشگری در منطقه شاندیز، شناخت علل عدم توسعه گردشگری منطقه و ارتباط توسعه گردشگری و توسعه اقتصادی منطقه می­باشد. روش تحقیق توصیفی، تحلیلی و علی بوده که از طریق مطالعات کتابخانه­ای، مشاهده، مصاحبه و پرسشنامه اطلاعات جمع­آوری شد و با استفاده از نرم­افزارSPSS اطلاعات تجزیه و تحلیل و فرضیات مورد آزمون قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشانگر آن است که: عدم آشنایی کافی از جاذبه­های گردشگری منطقه باعث عدم توسعه بوده و توسعه گردشگری راهکار توسعه اقتصادی منطقه می­باشد و رونق گردشگری منطقه مرهون کلان شهر مشهد است، و در نهایت پیشنهاداتی جهت توسعه گرشگری و توسعه اقتصادی منطقه ارائه شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله توسعه گردشگری، توسعه اقتصادی، منطقه شاندیز، کلانشهر مشهد،

عنوان انگلیسی An Analysis of Tourism Development in Shandiz Resort
چکیده انگلیسی مقاله Over recent decades, there has been paid so much attention to tourism in different communities and because of its making economical benefits, developing employment, importing foreign currency, making Iran culture known so much effort has been done for developing tourism industry. Taking advantage of tourism valuable benefits is possible if we get sufficient recognition with the nature of this phenomenon and its characteristics and tourism potentials of Iran’s different regions. Shandiz has been familiar to tourists and this indicates this region’s geographical, Cultural and historical high position. However, In spite of locating around cosmopolitan Mashhad and having natural gifts, Shandiz has not developed satisfactorily and has not become one of the profitable regions of Iran’ economy
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مسعود تقوایی |
جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

مهدی زنگنه |
جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://geoplanning.tabrizu.ac.ir/article_31_11.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات