این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جغرافیا و برنامه ریزی، جلد ۱۹، شماره ۵۴، صفحات ۱۷۱-۱۸۷

عنوان فارسی تحلیلی بر نگرش دانشجویان نسبت به تغییرات اقلیمی (مطالعه موردی: دانشجویان استان مازندران)
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر، تحلیل شناخت دانشجویان نسبت به تغییرات اقلیمی و عوامل اجتماعی موثر بر آن می­باشد. برای انجام این پژوهش، از روش پیمایش استفاده شده و در آن، تعداد 187 نفر از دانشجویان دانشگاه­های دولتی استان مازندران، با روش نمونه­گیری طبقه­ای، برای تحقیق انتخاب گردیدند. داده‌های لازم، از طریق پرسشنامه گردآوری و سپس با استفاده از نرم­افزار آماری SPSS پردازش شد. نتایج تحقیق نشان داد که سطح دانش نظری و کاربردی دانشجویان نسبت به تغییرات اقلیم بالا بوده و بین منابع اطلاعاتی و کارایی شخصی و دانش تغییر اقلیم دانشجویان رابطه وجود داشته است. یافته­های تحقیق نشان داد که تفاوت معنی‌داری بین سطح شناخت و جنسیت و محل سکونت دانشجویان وجود نداشته و دانش تغییر اقلیم دانشجویان برحسب دانشکده نیز متفاوت بوده است. بدین ترتیب، یافته­های تحقیق بیانگر ضرورت ارایه آموزش زیست­محیطی با تأکید بر تغییرات اقلیم) به دانشجویان بوده و بر این اساس، پیشنهاد شده است تا در برنامه درسی کلیه رشته­های غیرمرتبط نیز، مسائل مربوط به تغییر اقلیم و شیوه­های مقابله با آن گنجانده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی An Analysis of Abstract and Practical Knowledge about Climate Change (Case Study: Students of Mazandaran State Universities)
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study is to examine students' theoretical and applied knowledge of climate change and social factors influencing it. To conduct the research, descriptive-analytical method was used and 187 students of Mazandaran state universities were selected by stratified sampling. The questionnaire was applied to collect data then data was analyzed using SPSS statistical software. Results of the study showed that the level of students’ abstract and practical knowledge of climate change is high and there is relationship between environmental information sources, perceived performance and students' knowledge of climate change. The results showed no significant difference between level of knowledge and gender and place of residence of the surveyed students and students’ knowledge of climate change is different to college. Overall, the results indicate that there is a requirement of environmental education and this suggests that the subject matter of climate change and policies should be included in curriculum of all university courses.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله صادق صالحی |
جامعه شناسی محیط زیست، دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)

کریم سلیمانی |
دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری

زهرا پازکی نژاد |
مطالعات جوانان، دانشگاه مازندران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه مازندران (Mazandaran university)


نشانی اینترنتی http://geoplanning.tabrizu.ac.ir/article_4474_547.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات