این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 شهریور 1404
مجله علوم اعصاب شفای خاتم
، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
زبان، موسیقی و مغز
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: دانشمندان در طول قرنهای گذشته تلاش کردهاند تا بفهمند مغز چگونه زبان را فرا میگیرد. تا سال 1980 مطالعه درباره رابطه مغز و زبان بر اساس مطالعه آسیبهای مغزی انسان بوده است. اما از سال 1980 روشهای مطالعه علوم اعصاب بسیار بهبود یافته است. بحثی وجود دارد که ترکیب یا ادراک زبان و موسیقی در کجای مغز صورت میگیرد، یا اینکه هر کدام از نیمکرههای مغزی چه نقشی را در فرایندهای زبان و موسیقی به عهده دارند و با وجود کشفیات و یافتههای فراوان هنوز به جواب قطعی نرسیده است. کودک از همان ابتدا قادر به شنیدن صداها است. این صداها در ابتدا خام و بیمعنی است و بهتدریج با تعامل کودک با محیط یادگیری زبان آغاز میگردد. زبان مثل موسیقی، الگوهای ریتمیک قدرتمندی دارد. زمانبندی هجاها به شنونده کمک میکند یک صدا را از دیگری تشخیص دهد و بفهمد دیگری چه میگوید. توانایی تشخیص تفاوت در صداها کمک میکند نوزادان صحبت کنند. مطالعات زیادی نشان دادهاند که نواحی پردازشی و ادراکی موسیقی با نواحی درگیر در درک و دریافت زبانی همپوشانی دارند. بنابراین بین تمرین و مهارت یافتن در موسیقی با قابلیتهای شناختی همچون زبان ارتباط مثبتی وجود دارد. تقویت طولانیمدت این رابطه توانمندیهای شناختی دیگری به غیر از موسیقی را ایجاد میکند. نتیجهگیری: موسیقی نواحی بسیاری را در مغز علاوه بر قشر شنوایی مغز تحریک میکند که با بسیاری از مناطق پردازش زبانی مثل نواحی پیشانی -گیجگاهی چپ همپوشانی دارند. نحو جملات موسیقایی در همان مناطقی پردازش میشود که نحو جملات زبانی پردازش میشوند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
زبان، موسیقی، مغز
عنوان انگلیسی
Language, Music, and Brain
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Over the last centuries, scientists have been trying to figure out how the brain is learning the language. By 1980, the study of brain-language relationships was based on the study of human brain damage. But since 1980, neuroscience methods have greatly improved. There is controversy about where music, composition, or the perception of language and music are in the brain, or whether each of the cerebral hemispheres plays a role in language and music processes and despite the many discoveries and findings, there is still no definite answer. From the very beginning, the child is able to hear the sounds. These sounds are initially raw and pointless and gradually begin with the child's interaction with the language learning environment. Language like music has powerful rhythm patterns. The syllable timing helps the listener to recognize a sound from another and to understand what the other says. The ability to recognize the difference in sounds helps babies to speak. Many studies have suggested that the processing and perceptual regions of music overlap with the areas involved in comprehension and linguistic comprehension. Furthermore, there is a positive relationship between the practice and skill in musical and cognitive abilities, such as language. Long-term reinforcement of this relationship creates new cognitive abilities other than music. Conclusion: Music stimulates many areas in the brain in addition to the cerebral cortex, which overlap with many linguistic processing areas, such as the left temporal region. The syntax of musical sentences is processed in the same regions where the syntax of linguistic sentences is processed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Language, Music, Brain
نویسندگان مقاله
مهدی مدنی فرد | Mehdi Madanifard
Department of Cognitive Linguistics, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
گروه زبان شناسی شناختی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://shefayekhatam.ir/browse.php?a_code=A-10-24-1366&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تحقیقات پایه در علوم اعصاب
نوع مقاله منتشر شده
مروری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات