مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۱۹۵-۲۰۹

عنوان فارسی تدوین استراتژی‌های توسعه آموزش اخلاق پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: اخلاق پزشکی، فعالیتی تحلیلی است که در طی آن ابعاد مختلف حیطه تصمیم‌گیری‌های اخلاقی پزشکی، مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این مطالعه، جهت شناسایی نقاط قوت، ضعف و همچنین فرصت‌ها و تهدیدهای آموزش اخلاق پزشکی، به طراحی استراتژی‌های اثربخش در جهت توسعه آموزش‌های نوین در حوزه اخلاق پزشکی در دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان پرداخته شده است. مواد و روش‌ها : در این مطالعه مقطعی نظرات 44 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1388 بررسی گردید. پس از شناسایی فهرستی از نقاط قوت، ضعف و همچنین فرصت‌ها و تهدیدهای آموزش اخلاق پزشکی، از طریق پرسش‌نامه و ضمن نظرخواهی از نمونه‌ها به وزن‌دهی و تعیین رتبه این عوامل پرداخته شد و سپس استراتژی‌ها در قالب مدل SWOT ( (Strength, Weakness, Opportunities, Threats ارائه گردید. یافته‌ها: در بررسی عوامل داخلی از بین نقاط قوت، بیشترین میزان اهمیت (وزن) مربوط به «وجود منابع اسلامی و تاریخی غنی در زمینه اخلاق پزشکی» با وزن 1/0 و رتبه 9/2 و بین نقاط ضعف بیشترین میزان اهمیت مربوط به «به کارگیری روش‌های سنتی در آموزش اخلاق پزشکی» با وزن 12/0 و رتبه 7/2 بود. با توجه به مجموع امتیازها در جدول تجزیه و تحلیل عوامل داخلی (74/2) و خارجی (83/2)، می‌توان گفت واکنش اعضای هیئت علمی نسبت به نقاط قوت و ضعف و همچنین نسبت به فرصت‌ها و تهدیدها در آموزش اخلاق پزشکی کمتر از حد متوسط بوده است. نتیجه‌گیری: در قالب مدل SWOT ، مجموعاً 17 استراتژی در قالب‌های تهاجمی، رقابتی، احتیاطی و تدافعی ارائه شد. اعتبار این استراتژی‌ها توسط جامعه مورد مطالعه سنجیده شده و میزان اعتبار، زیاد بوده است. پس از اولویت‌بندی استراتژی‌ها، اولویت اول به «آموزش اخلاق پزشکی به صورت بین رشته‌ای توسط اساتید اخلاق و اساتید علوم بالینی»، اولویت دوم به «آموزش اخلاق در بالین بیمار» و اولویت آخر به استراتژی «تربیت پزشکان پرسش‌گر» اختصاص یافت. واژه‌های کلیدی: آموزش اخلاق پزشکی، مدل SWOT ، برنامه‌ریزی راهبردی، راهبرد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش اخلاق پزشکی، مدل SWOT، برنامه‌ریزی راهبردی، راهبرد

عنوان انگلیسی Development of Medical Ethics Strategies in Rafsanjan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Training, SWOT Model, Strategy, Strategic Planning

نویسندگان مقاله حمید تابلی | h. taboli
دانشگاه ولی عصر عج رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه ولی عصر رفسنجان (Valiasr university)

محسن رضاییان | m. rezaeian
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-280-9&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات