مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۴۶-۵۶

عنوان فارسی منابع کسب اطلاعات دانشجویان دانشگاه پیام نور در زمینه انتقال و پیشگیری از ایدز در شهرستان رفسنجان ۱۳۸۹
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: آموزش، یکی از بهترین روش‌های پیشگیری از بیماری ایدز می‌باشد و شناسایی منابع کسب اطلاعات فراگیران، یک امر ضروری و پیش‌نیاز طراحی برنامه‌های آموزشی اثر‌بخش است. این مطالعه به منظور تعیین منابع اطلاعاتی دانشجویان غیر پزشکی نسبت به راه‌های انتقال و پیشگیری از ایدز انجام شد. مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی بر روی 384 نفر از دانشجویان پیام نور به روش نمونه‌گیری در دسترس انجام شد. ابزار گرد‌آوری داده‌ها، پرسش‌نامه‌ای بود که در سه بخش به شرح ذیل تدوین گردید: بخش اول مشخصات دموگرافیک ، بخش دوم سؤالات مربوط به دانش (20 سؤال)، بخش سوم نیز به سؤالاتی در خصوص منابع مورد استفاده دانشجویان در زمینه ایدز اختصاص یافت. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری مجذور کای و من ویتنی تجزیه و تحلیل گردید. یافته‌ها: میانگین نمره دانش شرکت‌کنندگان 76/1 ± 56/9 بود. 6/70% از شرکت‌کنندگان از دانش ضعیف و 4/29% از دانش متوسط برخوردار بودند. اکثر دانشجویان (7/61%) از تلویزیون به عنوان مهم‌ترین منبع کسب اطلاعات خود استفاده می‌کردند و سهم خانواده (6/1%) به عنوان منبع اطلاعاتی ناچیز بود. دانشجویانی که تلویزیون، روزنامه و مجله را به‌عنوان منبع اطلاعاتی ذکر کرده بودند از سطح دانش بالاتری برخوردار بودند (05/0 p< ). نتیجه‌گیری: مطالعه حاضر بر ضرورت غنای محتوای آموزشی رسانه ملی در خصوص بیماری ایدز تأکید دارد. از طرفی، با توجه به محدودیت‌های تلویزیون در مطرح کردن موضوعاتی در زمینه پیشگیری و انتقال بیماری ایدز توصیه می‌گردد که دانشجویان به استفاده ترکیبی از سایر منابع نیز ترغیب شوند و همچنین آموزش در زمینه راه‌های پیشگیری و انتقال بیماری ایدز در واحدهای درسی دانشجویان گنجانیده شود. واژه‌های کلیدی: ایدز، منبع اطلاعات، دانشجویان پیام نور
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ایدز، منبع اطلاعات، دانشجویان پیام نور

عنوان انگلیسی Sources of Information, About Aids Transmission and Prevention in Non Medical students in Rafsanjan (2011)
چکیده انگلیسی مقاله B ackground and Objectives: Education is one of the best methods of to preventing AIDS identifying learners’ information resources are necessary to design effective training programs . This study was done to determine the non- medical students’ information sources and ways of preventing HIV transmission . Materials and Methods: This Cross-sectional study was done on 384 non medical students by sampling method. Data was collected based on Researcher made questionnaire in three sections: first demographic characteristic , questions about knowledge (20 questions) and the third section was devoted to questions about information sources . Data was analyzed by Chi square and Mann-Whitney tests. Results: The mean knowledge score of participants was 50.4±4. Ten point four percent of participants had medium knowledge and 89.6% of them had good knowledge . 63.7 % of students used television as their main source of information, and only in 16 % of the students their families were the most important sources of information . In this study the relationship between source use and knowledge of students was significant (p< 0.05). Conclusion: This study indicates that the national media educational content about AIDS education should become richer considering the fact that television discussing issues about AIDS prevention and transmission on television is limited so it is recommended that students be encouraged to use a combination of other sources. In addition it is suggested that the Educational content about " prevention of HIV transmission " be added to the curriculm of all the students. Key words: AIDS, Information Source, Non-Medical Students Funding: This research was funded by Rafsanjan university of medical sciences approved the study. Conflict of Interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Rafsanjan university of medical sciences approved the study How to cite this article : Lotfi pur Rafsanjani SM, Ravari A, Rezaeian M, Akbarinasab J . Sources of Information, About Aids Transmission and Prevention in Non Medical students in Rafsanjan (2011) . J Rafsanjan Univ Med Scie 2012 12(1): 47-56. [Farsi]
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله AIDS, Information Source, Non-Medical Students

نویسندگان مقاله سیده مریم لطفی پور رفسنجانی | sm lotfi pur rafsanjani
دانشکده پرستاری مامایی و پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)

علی راوری | a. ravari
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)

محسن رضاییان | m. rezaeian
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)

جعفر اکبری نسب | j. akbarinasab
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-107-14&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده nursing|
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات