مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۲۳۳-۲۴۲

عنوان فارسی ارزیابی درونی گروه فیزیولوژی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال ۱۳۹۰
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: ارزیابی درونی نقش مهمی در بهبود کیفیت آموزشی ایفا می‌کند. مطالعات گذشته نشان داده است که با انجام ارزیابی درونی می‌توان به نحو مطلوب به کاستی‌ها پی برد و بر اساس آن در جهت بهبود کیفیت آموزشی گام بر داشت. هدف این مطالعه انجام ارزیابی درونی گروه فیزیولوژی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان به منظور گام برداشتن در جهت تقویت و گسترش کیفیت آموزشی گروه بوده است. مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1390 در گروه فیزیولوژی انجام شد و بر اساس عوامل پنجگانه امور آموزشی، پژوهشی، ساختار و مسئولیت‌ها، تجهیزات و فضای آموزشی پرسش‌نامه تهیه شد. جامعه مورد ارزیابی شامل اعضاء هیأت علمی (4 نفر)، دانشجویان کارشناسی ارشد (4 نفر) و دانشجویان پزشکی ورودی سال 1388 (38 نفر) بودند. امتیازات به دست آمده از پرسش‌نامه‌ها با معیار‌های گورمن مقایسه شدند و ضریب همبستگی بین آزمون جامع علوم پایه و درس فیزیولوژی پزشکی طی ده سال گذشته تعیین گردید. یافته‌ها: نتایج نشان داد که گروه در امور آموزشی رتبه "قوی" و در امور پژوهشی رتبه "بسیار قوی" را کسب کرده است. رتبه به دست آمده (بر اساس رتبه بندی گورمن) از امکانات آموزشی- پژوهشی "بیش از رضایت بخش"، فضای فیزیکی "غیر رضایت بخش"، و ساختار و مسئولیت‌ها " مرزی" بود. همچنین، بین نمره آزمون علوم پایه با نمره درس فیزیولوژی رشته پزشکی طی ده سال بررسی همبستگی مثبت و معنی‌داری وجود داشت (001/0 p< ، 39/0= r ) . نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های این پژوهش، گروه فیزیولوژی از دیدگاه اعضاء هیأت علمی و دانشجویان در مجموع رتبه "خوب" را داشته، اما در زمینه فضای فیزیکی و ساختار و مسئولیت‌ها دارای ضعف است. واژه‌های کلیدی: ارزیابی درونی، بهبود کیفیت، گروه فیزیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Internal Evaluation of Physiology Department of Rafsanjan University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Internal Evaluation of Physiology Department of Rafsanjan University of Medical Sciences M. Allahtavakoli [1] , A.Roohbakhsh [2] , M.R. Rahmani [3] , H. Bakhshi [4] , F. Amin [5] , A.Shamsizadeh [6] Received: 25/09/2011 Sent for Revision: 29/12/2011 Received Revised Manuscript: 26/01/2013 Accepted: 13/02/2013 Background and Objectives: Previous studies have reported that internal evaluation can play a key role in improving the quality of education. The purpose of this study was an internal evaluation in the physiology department at Rafsanjan University of Medical Sciences (RUMS). Materials and Methods: This cross- sectional study was performed (during 2010-2011) in the department of physiology at RUMS. Q uestionnaires were made based on five different factors namely education, structure and responsibilities, research, facilities and teaching spaces. The population consisted of faculty members (4 persons), graduate students (4 persons) and medical students (38 persons). Results were categorized using Gourman scoring scale. Also, the correlation between basic evaluation grades and physiology course grades during the past 10 years was performed. Results: The results revealed that the department of physiology in the education field was "strong", in research "very strong", in facilities "more than satisfactory", in teaching spaces "non-satisfactory", and in structure and responsibilities was in the "border line". Also, there was a significant positive association between basic evaluation grades and physiology course grades during the past 10 years (r=0.39, p< 0.001). Conclusion: This study demonstrated that in some areas (academic faculty and students’ views) the physiology department is considered to be in a good level. But, in the teaching space and structure and responsibilities it is considered in weak level. Key words: Internal evaluation, Quality development, Physiology department, Rafsanjan University of Medical Sciences Funding : This research was funded by vice chancellor of research, Rafsanjan University of Medical Sciences. Conflict of interest : None declared. Ethical approval : The Ethics Committee of Rafsanjan University of Medical Sciences approved the study How to cite this article : Allahtavakoli M, Roohbakhsh A, Rahmani MR, Bakhshi H, Amin F, Shamsizadeh A. Internal Evaluation of Physiology Department of Rafsanjan University of Medical Sciences. J Rafsanjan Univ Med Scie 2013 12(3): 232-42. [Farsi] [1] - Associate Prof., Dept. of Physiology, Physiology-Pharmacology Research Center, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iram [2] - Assistant Prof., Dept. of Physiology, Physiology-Pharmacology Research Center, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iram [3] - MSc Dept. of Physiology, Physiology-Pharmacology Research Center, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran [4] - Academic Member, Instractor Departman of EDC , Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran [5] - MSc Dept. of Physiology, Faculty of Medicine, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iran [6] - Assistant Prof., Dept. of Physiology, Physiology-Pharmacology Research Center, Rafsanjan University of Medical Sciences, Rafsanjan, Iram (Corresponding Author) Tel: (0391) 5234003, Fax: (0391) 5225902 , E-mail: : ashamsi@rums.ac.ir
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد ا توکلی | m. allahtavakoli
دانشیار گروه آموزشی فیزیولوژی، مرکز تحقیقات فیزیولوژی و فارماکولوژی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)

علی روحبخش | a. roohbakhsh
استادیار گروه آموزشی فیزیولوژی، مرکز تحقیقات فیزیولوژی و فارماکولوژی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)

محمدرضا رحمانی | m r rahmani
کارشناسی ارشد فیزیولوژی، مرکز تحقیقات فیزیولوژی و فارماکولوژی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)

حمید بخشی | h. bakhshi
مربی مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)

فاطمه امین | f. amin
کارشناس گروه آموزشی فیزیولوژی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)

علی شمسی زاده | a. shamsizadeh
استادیار گروه آموزشی فیزیولوژی، مرکز تحقیقات فیزیولوژی و فارماکولوژی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-529-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده psychiatry|
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات