مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۳۰۹-۳۱۸

عنوان فارسی موانع آموزش به بیمار از دیدگاه کارکنان و مدیران پرستاری شاغل در بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال ۱۳۸۷
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: یکی از نیازهای اصلی بیماران دریافت اطلاعات روشن و کافی است و معمولاً پرستاران اولین آموزش‌دهنده به بیماران می‌باشند. مطالعه حاضر به منظور بررسی موانع آموزش بیمار از دیدگاه کارکنان و مدیران پرستاری بیمارستان‌های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 1387 طراحی شده است. مواد و روش‌ها: در این مطالعه مقطعی، 253 نفر از پرستاران و مدیران پرستاری دانشگاه علوم‌پزشکی رفسنجان مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسشنامه‌ای دو قسمتی جهت بررسی مشخصات دموگرافیک و موانع آموزش به بیمار (شامل 27 عبارت) بود. اطلاعات با استفاده از آزمون‌های توصیفی (توزیع فراوانی، میانگین، انحراف معیار) و آزمون‌ t مستقل تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: بررسی نتایج، اختلاف معنی‌داری بین میانگین کل نمره محاسبه شده از موانع آموزش به بیمار اعم از عوامل محیطی، عوامل مرتبط با بیمار و عوامل مرتبط با پرستار از دیدگاه مدیران پرستاری (به ترتیب 54/0±98/3، 75/0±50/3 و 98/0±35/3) و از دیدگاه پرستاران (به ترتیب 56/0±82/3، 69/0±40/3 و 89/0±10/3) نشان نداد. اختلاف دیدگاه افراد مورد بررسی در مورد "عدم برنامه‌ریزی وظیفه آموزش به بیمار به عنوان یک وظیفه رو تین " (006/0= p ) ، " عدم وجود بسته‌های آموزشی " (013/0= p ) و " عدم آگاهی بیماران از آموزش به عنوان یکی از حقوق خود " (037/0= p ) معنی‌دار بود. نتیجه‌گیری: با توجه به اعتقاد پرستاران و مدیران پرستاری مورد بررسی نسبت به نقش آموزشی خود، ضروری است مسئولین امر با اتخاذ تدابیری همچون جذب تعداد کافی نیروی پرستاری، تهیه بروشور و جزوات آموزشی برای بیمار، اختصاص بودجه کافی به امر آموزش و نظارت و تشویق مناسب پرستاران در جهت رفع موانع آموزش به بیمار اقدام کنند. واژه‌های کلیدی: آموزش بیمار، موانع، پرستاران، مدیران پرستاری
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش بیمار، موانع، پرستاران، مدیران پرستاری

عنوان انگلیسی Barriers to Patient Education Based on the Viewpoints of Nurses and Nurse Managers in Hospitals of Rafsanjan University of Medical Sciences, 2008
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: One of the main needs of the patients is receiving clear and adequate information . Nurses are often the first educator s to them. The present study has been designed to explore the barriers to patient education from the viewpoints of nurses and nurse managers in hospitals of Rafsanjan University of Medical Sciences in 2008. Materials and Methods : In this descriptive cross - sectional study , 253 nurses and nurse managers were assasssed . Data was collected by two -part resaercher- made questionnaire include demographic characteristics of participants and barriers to patient education (27 phrases ). Data were analyzed by SPSS software using descriptive statistical tests (such as frequency distribution, mean, SD) and independent t-test . Results : Results indicated that there was no significant difference between total mean score of nurse managers and staff nurses about barriers of patient education including environmental factors, patient related factors, and nurse related factors (3.98±0.54 vs 3.82±0.56, 3.50±0.75 vs 3.40±0.69 and 3.35±0.98 vs 3.10±0.89). Viewpoint of participants were different about the "lack of planning of patient education as a routine duty (p = 0.006 ) lack of educational materials"(p=0.013) and" lack of patient knowledge about patient education as one of his/her rights"(p=0.037) Conclusion : Regarding nurses and nurse managers beliefs about their educational role and in order to eliminate barriers to patient education measures such as adequate nursing staff, preparation of pamphlets and booklets for patient education , adequate budgeting for education and proper encourage ment means for nurses are essential. Key words : Patient education, Barriers, Nurses, Nurse Managers Funding : This research was funded by Rafsanjan University of Medical Sciences. Conflict of interest : None declared. Ethical Approval : The ethics committee of Rafsanjan University of Medical Sciences approved the study. How to cite this article : A. Sultani, M. Hadavi, Sh. Heydari, M. Shahabinezhad . Barriers to Patient Education Based on the Viewpoints of Nurses and Nurse Managers in Hospitals of Rafsanjan University of Medical Sciences , 2008. J Rafsanjan Univ Med Scie 2013 12(4): 309-18. [Farsi]
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Patient education, Barriers, Nurses, Nurse Managers

نویسندگان مقاله اشرف سلطانی | a. sultani
- کارشناس ارشد مربی گروه آموزشی پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)

مریم هادوی | m. hadavi
مربی گروه بیهوشی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)

شهین حیدری | sh. heydari
دانشجوی دکتری پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)

مریم شهابی نژاد | m. shahabinezhad
مربی گروه آموزشی پرستاری داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-458-8&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده nursing|
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات