مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۱۲، شماره ۸، صفحات ۶۳۱-۶۴۰

عنوان فارسی بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال ۱۳۸۹
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: امروزه، گستره علم و دانش بسیار وسیع گردیده و سرعت تولید علم افزایش یافته است. استفاده از این اطلاعات، در محیط دانشگاه منوط به آگاهی دانشجویان از محل‌های انتشار اطلاعات و روش‌های بازیابی و بکارگیری آن اطلاعات است. با این که اینترنت به بزرگترین منبع اطلاعاتی پیوسته در دسترس تبدیل شده است، ولی استخراج اطلاعات موجود در آن، راهبردهای خاص خود را می‌طلبد. هدف این پژوهش، بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان بود. مواد و روش‌ها: جامعه آماری این پژوهش، مقطعی را 260 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان تشکیل می‌دهد. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسش‌نامه‌ای شامل 56 سؤال در 5 بخش بود که بر اساس مقیاس 5 گزینه‌ای لیکرت (اصلاً = 1، خیلی کم = 2، کم = 3، متوسط = 4 و زیاد = 5) نمره‌دهی شد. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های t مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و ANOVA یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار آشنایی دانشجویان مورد بررسی با منابع اطلاعاتی 58/0±70/2، میزان استفاده از منابع اطلاعاتی 68/0±56/2 و میزان سواد اطلاعاتی آن‌ها 60/0±62/2 (از 5 نمره) محاسبه شد. نتایج نشان داد بین میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشکده پرستاری (59/0±84/2) با دانشجویان دانشکده‌های پزشکی (47/0±42/2) و دندانپزشکی (60/ 0±36/2) تفاوت معنی‌دار وجود دارد (001/0 p< ). نتیجه‌گیری: میانگین سواد اطلاعاتی دانشجویان پایین‌تر از حد متوسط می‌باشد که انتظار می‌رود ارائه آموزش‌های لازم در زمینه سواد اطلاعاتی به دانشجویان موجب ارتقاء سواد اطلاعاتی در آنان گردد و یافته‌های این پژوهش عدم رضایت دانشجویان از آموزش این مهارت را نشان می‌دهد. واژه‌های کلیدی: سواد اطلاعاتی، دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سواد اطلاعاتی، دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

عنوان انگلیسی Evaluation of the Information Literacy of the Students at Rafsanjan University of Medical Sciences in Year 2010
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Today, the range of information and knowledge and the speed of production of science has increased dramatically. Using these information in the universities requires that the students become aware of the existing information sites. Although, these days internet as the biggest source of information is accessible, specific methods and also relative strategies are required for its application. Therefore, the aim of the present investigation was to evaluate the information literacy of the students of Rafsanjan University of Medical Science (RUMS) during 2010. Materials and Methods: This cross-sectional study was performed on 260 university students of RUMS. The data was collected by a questionnaire based on a Likert scale of five points (never=1, very low= 2, low=3, moderate=4, high=5). Data were analyzed using t-test, Pearson's correlation coefficient and one-way ANOVA. Results: Mean and standard deviation of students' familiarity with information resources were calculated as 2.70±0.58, the amount of resources 2.56±0.68 and the degree of information literacy to 2.62±0.60 (of 5 scores). The results showed that there is a significant difference (p< 0.001) among nursing students' information literacy rates (2.84±0.59) with the college of medicine (2.42±0.47) and dentistry (2.36±0.60). Conclusion: Results of the present study indicated that the information literacy of the students was less than average. Necessary education in information literacy could improve this situation. Results of our study also indicate that currently the students are dissatisfied with the presentation of this skill at the university level. Key words: Information Literacy, Students, Rafsanjan University of Medical Sciences Funding: This research was funded by Rafsanjan University of Medical Sciences. Conflict of Interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of Rafsanjan University of Medical Sciences approved the study. How to cite this article: Naderi M, Shahrabadi E, Rezaeian M, Hadavi M. Evaluation of the Information Literacy of the Students at Rafsanjan University of Medical Sciences in Year 2010. J Rafsanjan Univ Med Sci 2013 12(8): 631-40. [Farsi]
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله منور نادری | monavar naderi
rafsanjan university of medical sciences
رفسنجان- میدان ایت الله سعیدی- بلوار امام علی ع سازمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان-ساختمان شماره 3-واحد پژوهش
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)

عفت شهرآبادی | effat shahrabadi
rafsanjan university of medical sciences
رفسنجان- میدان ایت الله سعیدی- بلوار امام علی ع سازمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان-ساختمان شماره 3-واحد پژوهش
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)

محسن رضاییان | mohsen rezaeian
rafsanjan university of medical sciences
رفسنجان-میدان انقلاب - دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)

مریم هادوی | m. hadavi
مربی، گروه آموزشی بیهوشی، دانشکده پرستاری و مامایی و پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-986-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات