مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۱۲، شماره ۱۱، صفحات ۹۲۹-۹۴۲

عنوان فارسی پیش‌بینی نتایج یادگیری بر اساس تجربه دوره تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال ۱۳۹۲
چکیده فارسی مقاله چکیده زمینه و هدف: نگرش فراگیران از محیط یاددهی- یادگیری، بر کسب مهارت‌ها و ارتقاء عملکرد آنان در دوره تحصیلی و شرایط رضایت‌بخش حرفه‌ای آن‌ها بعد از اتمام تحصیل، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این مطالعه با هدف تعیین پیش­بینی نتایج یادگیری بر اساس تجربه دوره تحصیلی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انجام شد. مواد و روش‌ها: این مطالعه مقطعی در سال تحصیلی 1392-1391 انجام گرفت. تعداد 314 نفر به صورت سرشماری از رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی، پرستاری، مامایی و پیراپزشکی از دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان انتخاب گردیدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات، پرسش‌نامه استاندارد تجربه دوره تحصیلی ( Course Experience Questionnaire ) بود. از این پرسش‌نامه، حیطه‌های تدریس خوب، اهداف روشن و استاندارد، ارزیابی مناسب و حجم کاری برای سنجش تجربه دوره تحصیلی و مهارت‌های یادگیری مادام‌العمر و رضایت از دوره برای سنجش نتایج یادگیری مورد استفاده قرار گرفت. برای پیشرفت تحصیلی، معدل کل ترم‌های قبل دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون‌های تی مستقل، همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه) انجام گردید. یافته‌ها: در این مطالعه، متغیرهای تدریس خوب، اهداف روشن و جنس، 31% از واریانس متغیر مهارت‌های یادگیری مادام‌العمر را پیش‌بینی کردند. متغیرهای تدریس خوب، اهداف روشن و استاندارد، حجم‌کاری و ارزیابی مناسب پیش‌بینی کننده رضایت از دوره، و متغیرهای جنس، رشته تحصیلی و اهداف روشن، پیش‌بینی کننده معدل کل بودند (05/0 (p< . نتیجه ‌ گیری: یافته‌های این مطالعه ضرورت توجه اساتید به ارائه تدریس خوب، تحت عنوان قوی‌ترین پیش‌بینی‌کننده مهارت‌های یادگیری مادام‌العمر و رضایت از دوره را نشان می‌دهند. مسؤلین مربوطه بایستی بتوانند با مداخلات لازم آموزشی، زمینه ارتقاء شاخص‌های مذکور را در دوره تحصیلی و بعد از آن فراهم نمایند. واژه‌های کلیدی : نتایج یادگیری، تجربه دوره تحصیلی، پیش‌بینی، دانشجویان
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نتایج یادگیری، تجربه دوره تحصیلی، پیش بینی، دانشجویان

عنوان انگلیسی Predicting Learning Outcome of Students Based on their Perceptions from Courses in Rafsanjan University of Medical Sciences in 2013
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Learners attitude of teaching - learning environment have a particular effect on learning skills and improving their performance during the course and their satisfaction after professional education. This study was designed to Predict learning outcomes based on the perceptions of the courses in Rafsanjan University of Medical Sciences. Material and Methods: This cross-sectional study was performed in 2013. Medicine, Dentistry, Midwifery-Nursing and Paramedical students were selected based on census (n=314) from Rafsanjan University of Medical Sciences. Data gathering tool was a standard course experience questionnaire (CEQ) includes: Good teaching, clear and standard goals, appropriate assessment and workload that used to measure the perceptions of course. General skills (Lifelong learning skill) and course satisfaction were used for measuring learning outcomes and Previous semester’s grade point average (GPA) as an academic achievement. Data were analyzed by descriptive statistics and inferential parametric statistics (t-test, Pearson's correlation coefficient and multiple linear regressions) Result: In this study, good teaching, clear goals and sex variables were predicted 31 percent of the variance of lifelong learning skills. Good teaching, clear and standard goals, appropriate workload and appropriate assessment were predictors of course satisfaction. Sex, course field and clear and standard goals were predictor of GPA (p< 0.05). Conclusion: This study shows the importance of teachers to represent good teaching that is a fundamental factor of learning lifelong learning skills and the course satisfaction. Authorities should be able to have educational interventions on promotion of lifelong learning skills field followed by course satisfaction. Key words: Learning Outcome, Course Experience, Predictor, Students Funding: This research was founded by article Authors. Conflict of interest: None declared. Ethical approval: The Research Committee of Shahid Beheshti University of Medical Sciences approved the study. How to cite this article : Shahrabadi E, Rezaeian M, Haghdoost A.A. Predicting Learning Outcome of Students Based on their Perceptions from Courses in Rafsanjan University of Medical Sciences in 2013 . J Rafsanjan Univ Med Sci 2014 12(11): 929-42. [Farsi]
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Learning Outcome, Course Experience, Predictor, Students

نویسندگان مقاله عفت شهرآبادی | e. shahrabadi
کارشناس ارشد آموزش پزشکی، دانشکده آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

محسن رضاییان | m. rezaeian
rafsanjan
استاد گروه آموزشی پزشکی اجتماعی، مرکز تحقیقات محیط کار، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان (Rafsanjan university of medical sciences)

علی اکبر حقدوست | a a haghdoost
kerman
دانشگاه علوم پزشکی کرمان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1560-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات