مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۱۲، شماره ۱۲، صفحات ۹۷۵-۹۹۰

عنوان فارسی بررسی ارتباط راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و باور آمیختگی فکر- عمل با میزان نگرانی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله gte vml 1]> چکیده زمینه و هدف: نگرانی یک ویژگی مشترک و به طور بالقوه ناتوان‌کننده در مبتلایان اختلالات اضطرابی می‌باشد. هدف از این پژوهش تعیین ارتباط راهبرد تنظیم شناختی هیجان و باور آمیختگی فکر- عمل با میزان نگرانی دانشجویان می‌باشد. مواد و روش‏ها: نمونه آماری این تحقیق مقطعی شامل 200 نفر از دانشجویان دانشگاه پیام نور استان آذربایجان شرقی در سال تحصیلی 91- 1390 بود که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه نگرانی Penn state ، باور آمیختگی فکر- عمل Rachman و همکاران و فرم کوتاه پرسش‌نامه تنظیم شناختی هیجان Garnefski و همکاران استفاده شد. داده‌ها با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون خطی چندگانه استاندارد مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: بین راهبردهای پذیرش (221/0- =r و 002/0=p)، تمرکز مجدد مثبت (262/0- =r و 001/0=p) و تمرکز مجدد برنامه‌ریزی تنظیم شناختی هیجان (322/0- =r و 001/0=p) با نگرانی، همبستگی منفی و معنی‌دار وجود دارد. اما رابطه نگرانی با راهبرد فاجعه آمیز تلقی کردن (379/0 =r و 001/0=p) مثبت و معنی‌دار می‌باشد. و متغیر نگرانی با عامل احساس مسئولیت در قبال افکار مثبت (674/0=r و 001/0=p) و عامل احساس مسئولیت در قبال افکار جلوگیری از خطر (577/0=r و 001/0=p) ارتباط مثبت و معنی‌دار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه استاندارد نشان داد که راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در تبیین نگرانی (29%=R2) و عامل‌های باور آمیختگی فکر- عمل در تبیین نگرانی (6/54%=R2) سهم داشتند. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد بین راهبردهای ناکارآمد و باور آمیختگی فکر- عمل با نگرانی رابطه وجود دارد. بنابراین، به نظر می‌رسد وقوع سوگیرهای شناختی مانند فکر- عمل و راهبردهای ناکارآمد، آسیب‌پذیری فرد را نسبت به نگرانی افزایش می‌دهد. واژه‌های کلیدی: راهبرد تنظیم شناختی هیجان، باور آمیختگی فکر- عمل، نگرانی
کلیدواژه‌های فارسی مقاله راهبرد تنظیم شناختی هیجان، باور آمیختگی فکر- عمل، نگرانی

عنوان انگلیسی Investigating the Relation of Cognitive Emotion Regulation Strategies and Thought-Action Fusion with the Rate of Worry in the Students
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Worry is a common, and potentially disabling, feature among many individuals with anxiety. The aim of this study was to assess the relationship between cognitive emotion regulation styles and thought action fusion with students worry. Materials and Methods: This a cross- sectional study. Includes 200 students of East Azerbaijan in 2012-2013 academic years that have been selected by cluster sampling method in several phases. Cognitive emotion regulation Questionnaire (CERQ-short), Penn state Worry Questionnaire and revised Thought-Action Fusion questionnaires (TAF-R) have been used for data collection. The data was analyzed by pearson correlation coefficient and multiple regression analysis. Results: The results showed that acceptance (r= -0.221, p= 0.002), positive refocus (r= -0.262, p= 0.001) and refocus on planning strategies (r= -0.322, p= 0.001) were all in significant negative correlation with worry. But catastrophizing strategies (r= 0.379, p= 0.001) had a significant positive correlation with worry. Also responsibility for positive thoughts (r= 0.674, p= 0.001) and responsibility for harm avoidance thoughts (r=0.577, p = 0.001) had a significant positive correlation with worry. The results of multi-variable correlation coefficient with enter method indicated that cognitive emotion regulation strategies and (R2=29%) also thought-action fusion factors has (R2=54.6%). Have a role in explaining worry. Conclusion: The results indicated correlation between the TAF and maladaptive strategies with worry. Thus, it seems that occurrence of cognitive bias such as TAF and maladaptive strategies increase the individual’s vulnerability to worry. Key words: Cognitive emotion regulation strategies, Thought-action fusion, Worry Funding: This research was funded by East Azarbiejan Payam-e- Noor University. Conflict of Interest: None declared. Ethical approval: The Ethics Committee of East Azarbiejan Payam-e- Noor University approved the study. How to cite this article: Ghaffari M, Rezaei A. Investigating the Relation of Cognitive Emotion Regulation Strategies and Thought-Action Fusion with Worry Students. J Rafsanjan Univ Med Sci 2014 12(12): 975-990. [Farsi]
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مظفر غفاری | m. ghaffari
نویسنده مسئول مربی گروه آموزشی روان شناسی، دانشگاه پیام نور

اکبر رضایی | a. rezaei
دانشیار گروه آموزشی روان شناسی، دانشگاه پیام نور، ایران


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1333-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده psychiatry|
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات