این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 2 آبان 1404
تعلیم و تربیت استثنائی
، جلد ۱، شماره ۱۰۹، صفحات ۳۶-۴۵
عنوان فارسی
ملاک های تشخیصی اختلالات یادگیری در مقیاس هوشی تجدید نظر شده وکسلر کودکان
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف ارایه شاخصهای تشخیصی اختلال یادگیری در مقیاس ویسک ـ آر، با استفاده از روش مروری منابع مربوط به اختلال یادگیری در ایران و جهان را مورد بررسی قرار داد و 6 شاخص تشخیصی را برای اختلال یادگیری در مقیاس ویسک ـ آر معرفی نمود. نتایج نشان داد که رایجترین الگوی عملکرد کودکان دارای اختلال یادگیری در مقیاس ویسک ـ آر وشاخصهای تشخیصی مورد استفاده در جهت تشخیص اختلال یادگیری عبارتند از: !supportLists]-->1. داشتن هوشبهر طبیعی در مقیاس ویسک ـ آر !supportLists]-->2. وجود تفاوت معنادار بین هوشبهر کلامی و غیرکلامی در مقیاس ویسک ـ آر !supportLists]-->3. وجود تفاوت معنادار بین نمره آزمودنی در خرده مقیاس های کلامی و غیرکلامی، با میانگین نمره ی وی در کل هر مقیاس به طور جداگانه. !supportLists]-->4. وجود تفاوت معنادار بین نمرات آزمودنی در خرده آزمونها !supportLists]-->5. ضعف عملکرد در نیمرخ اسید( ACID) !supportLists]-->6. ضعف عملکرد در عامل توالی و دانش اکتسابی باناتاین و عامل رهایی از حواسپرتی وکسلر
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلالات یادگیری، شاخصهای تشخیصی، مقیاس ویسک ـ آر
عنوان انگلیسی
Learning Disorder diagnostic criteria in the revised intelligence standard and Wechsler's Children
چکیده انگلیسی مقاله
The current research with the goal of presenting learning disorder diagnostic indexes in WISC-R Index, analyzed learning disorders, using the resources, review method and introduced 6 diagnostic indexes for learning disorders in WISC-R standard. The results indicated that the most common application pattern for children suffering from learning disorder in WISC- R standard and applicable diagnostic indexes for the diagnosis of learning disorder are: 1- Having natural Intelligence Quotient in WISC-R standard 2- The existence of significant change between verbal and non-verbal Intelligence Quotient in WISC-R standard 3- The existence of significant change between the subject’s score in verbal and non-verbal standards with the mean of the score in the total of each scale separately. 4- The existence of significant change between the subject’s scores in sub-tests 5- The operation’s weakness in ASID profile 6- The operation’s weakness in the series factor and acquired knowledge and the factor for getting rid of confusion
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Learning Disorders, Diagnostic Indexes, WISC-R standard
نویسندگان مقاله
سمیه نظری | somayeh nazari
دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
الهام کوتی | elham kooti
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی اهواز (Islamic azad university of ahvaz)
حیدر سیاحی | heydar saiahi
دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی اهواز (Islamic azad university of ahvaz)
نشانی اینترنتی
http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-116-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات