این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 7 آبان 1404
تعلیم و تربیت استثنائی
، جلد ۱، شماره ۱۰۹، صفحات ۲۹-۳۵
عنوان فارسی
رفتارهای انطباقی در افراد با ناتوانی ذهنی
چکیده فارسی مقاله
کنار آمدن با فشارهای زندگی و کسب مهارتهای فردی و اجتماعی، همواره بخشی از واقعیات زندگی انسان بوده و در ادوار متفاوت در زندگی به اشکال گوناگون تجلی یافته است. تعارضات در دوران کودکی جلوه چندانی ندارد اما با افزایش سن و هنگام مواجهه با دشواریهای ویژه سنین نوجوانی و جوانی، کشمکشهای درونی و محیطی تظاهر بیشتری پیدا میکنند. بنابراین اگر افراد از سنین کودکی در انجام مهارتهای زندگی روزانه فردی و مسئولیتپذیریهای اجتماعی تبحر یابند، بدون تردید در مواجهه با موقعیتهای فشارزا، عملکرد مناسبی خواهند داشت. بنابراین، آگاهی و شناخت دستاندرکاران آموزشی، والدین و مربیان در رابطه با چگونگی رفتارهای انطباقی کودکان و همچنین بکارگیری روشهای متفاوت در رویارویی با مسائل و موقعیتها، میتواند در برخورد با آنها و شکلگیری رفتارهای انطباقی مؤثر بوده و جنبههای مختلف زندگی آنها را تحت تأثیر قرار دهد. در نتیجه ارزیابی و مداخلات زودهنگام تأثیر بسزایی بر رشد رفتارهای انطباقی کودکان از سنین پایین دارد. این آگاهی میتواند کمک بزرگی در جهت برنامهریزی و طراحی الگوهای آموزشی برای این کودکان در زمینه مهارتهای انطباقی و حل مسئله باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رفتارهای انطباقی، کم توانی ذهنی
عنوان انگلیسی
Corresponding Behavior in Individuals with Mental Retardation
چکیده انگلیسی مقاله
Coping with pressures of life and gaining independent individual and social skills is, usually, a part of humans’ realities of life and in different cycles of his life has been manifested in different forms. Conflicts during childhood are not so visible. However, as the age increases and the individual faces special difficulties pertinent to the adolescence, internal and environmental struggles manifest more. Awareness and the recognition of educational experts, parents and teachers in connection with the state of children’s corresponding behavior and also using different methods in facing the problems and situations can be effective in the formation of corresponding behaviors and affect different aspects of their lives. Therefore, pre-mature assessment and interventions have considerable effect on the children’s corresponding behaviors since young ages. This awareness can be a great help for planning and designing educational patterns for these children in the field of corresponding skills and solving problems.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Correspondiny Behavior , Mental Retardation , Interrention
نویسندگان مقاله
سمانه مشفقی | samaneh moshfeghi
روان شناسی کودکان استثنایی
نشانی اینترنتی
http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1-38&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
کاربردی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات