این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۱، شماره ۱۰۹، صفحات ۵-۱۳

عنوان فارسی تاثیر روش یادگیری مشارکتی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کم توان ذهنی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر روش یادگیری مشارکتی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کم توان ذهنی می باشد . بدین منظور 38 دانش آموز کم توان ذهنی پایه پنجم از بین مدارس استثنایی شهر تبریز به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفت . قبل از شروع برنامه مداخله ای به روش یادگیری مشارکتی ، آزمون پیشرفت تحصیلی از نوع محقق ساخته برای هر دو گروه به عنوان پیش آزمون اجرا شد . سپس برنامه تهیه شده در 10 جلسه 45 دقیقه ای به گروه آزمایش با استفاده از روش یادگیری مشارکتی و به گروه کنترل با استفاده از روش سنتی تدریس گردید . پس از پایان آموزش‌ها، آزمون پیشرفت تحصیلی محقق ساخته مجدداً برای هر دو گروه به عنوان پس آزمون اجرا گردید . داده ها با استفاده از آزمون آماری کواریانس مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت . نتایج نشان می دهد که یادگیری مشارکتی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کم توان ذهنی موثر بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کم توان ذهنی، روش یادگیری مشارکتی، پیشرفت تحصیلی

عنوان انگلیسی The Effect of the Co-operative Learning Method in the Academic Progress of Mentally Retarded Students
چکیده انگلیسی مقاله The goal of the current research is to study the effect of cooperative learning method on the academic progress of mental Retardation students. For this study, 38 mental Retardation students in the fifth grade from among exceptional schools in the city of Tabriz were randomly selected and were put into two test and control groups. Before the start of the program, an intervention was conducted using the cooperative learning method. The academic progress test made by the researcher was conducted as a pretest for both groups. Then, the prepared program was taught in Ten 45 minute sessions to the test group using the cooperative learning method and the traditional method was used for the controlled group. After the end of teaching the sessions, the academic progress test made up by the researcher was once again administered for both groups as the post test. The data was analyzed using the covariance statistical test. The results show that cooperative learning has been effective in the academic progress of mentally Retardation students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رسول اسمعیلی | rasool esmaili
دبیر دوره مهارت پیش حرفه ای بیاضیان شبستر

فریبا حسنی | fariba hassani
دانشگاه آزاد تهران مرکز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز (Islamic azad university of tehran central)


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1-37&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات