این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۲، شماره ۱۱۰، صفحات ۵۷-۷۰

عنوان فارسی خانواده و کودک با نیاز ویژه (تبیین نقش قبل از تولد و بعد از تولد)
چکیده فارسی مقاله آموزه های دینی اسلام تاکیدات خاصی بر جایگاه خانواده در امر تربیت فرزند ان و نقش تأثیر گذار والدین در شکل گیری هویت فرزندان و توانمند ساختن آنان جهت کسب شایستگی های لازم در مسیر دست‌یابی به حیات طیبه دارند . با توجه به نارسایی های جسمی، ذهنی و رفتاری کودکان و دانش آموزان با نیازهای ویژه ، تولد هر یک از این کودکان علاوه بر تحمیل بار هزینه‌های مادی و معنوی به جامعه، نیازمند سخت کوشی های چند جانبه خانواده جهت پاسخگویی به نیازها می‌باشد . قطعاً تربیت این گروه از افراد در سنین مختلف رشدی از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است و تحقق مطلوب امر تربیت در راستای توانمند سازی این گروه از افراد نیازمند، دارا بودن بینش و معرفت لازم از سوی اولیاء و تعامل تنگاتنگ آنان با سایر متولیان امر تعلیم و تربیت در سطح جامعه می‌باشد. بدین منظور این مقاله تلاش دارد با بهره گیری از آموزه‌های دینی اسلام به تبیین جایگاه خانواده قبل از تولد جهت پیشگیری از تولد فرزند معلول و پس از تولد جهت چگونگی مواجهه مناسب در راستای توانمندسازی و به حداقل رساندن آسیب های جسمانی، اجتماعی و اخلاقی فرزند معلول در تعامل با نهادهای متکفل امر تعلیم و تربیت بپردازد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Family and Child with Special Needs (clarification of the pre and post natal role)
چکیده انگلیسی مقاله Islamic teachings have special emphasis on the status of the family in the matter of educating children and the effective role of parents in the shaping of children's personality and empowering them to attain necessary merits to again access to the ideal life. Taking into account children and students' behavioral, intellectual and physical shortcoming, the birth of each of these children in addition to the imposition of the moral and materialistic expenses on the society, needs the family's multi-dimensional hardworking for responding to the needs. Definitely, training this group of individuals, requires having the necessary insight on the part of parents and their close interaction with other authorities in the sector of education at the society's level. For this purpose, there is an attempt in this article to take advantage of the Islamic teachings for the clarification of the family's status before the birth in order to stop the birth of a handicapped child and the proper method of facing such a problem for the purpose of empowering them and minimizing the physical, social and moral damages of handicapped child in the interaction with the guardian organizations of education.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سوسن کشاورز | soosan keshavarz
دانشگاه تربیت معلم


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-38-31&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات