تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۲، شماره ۱۲۴، صفحات ۶۱-۶۷

عنوان فارسی کاربرد فناوری‌های کمکی رایانه‌ای برای دانش‌آموزان کم‌بینا در فرایند یاددهی - یادگیری
چکیده فارسی مقاله فن آوری اطلاعات و ارتباطات در حال ایجاد تغییرِ شکل و دگرگون سازی کل نظام آموزش و پرورش است. یکی از مظاهر قدرتمند فن آوری اطلاعات و ارتباطات، کاربرد رایانه در آموزش می‌باشد. این فن آوری، پتانسیل زیادی در تعلیم و تربیت دانش آموزان استثنایی به ویژه دانش‌آموزان کم بینا دارد. استفاده از فن آوری های رایانه و نیز فن آوری های کمکی برای این دانش‌آموزان، این امکان را به آنها می‌دهد تا مشکلاتی را که از بابت کم بینایی در یادگیری خود متحمل می شوند از میان بردارند. از جمله نرم افزارهای رایانه ای تولید شده برای افراد کم بینا، پویشگر و نرم افزار خواندن متون بر روی صفحه ی نمایش، نرم‌افزار بزرگ نمایی صفحۀ نمایش، نرم افزار خواندن متون روی صفحۀ نمایش، نرم افزار تشخیص نوری حروف نوشتاری و نرم افزار برنامۀ درسی چند رسانه ای است. همچنین از جمله فن آوری های سخت افزاری موجود برای این افراد می‌توان به اسکن دید، دوربین بزرگ نمایی، ذره بین های سی. سی. تی. وی ِقابل حمل، ذره‌بین های جیبی و ذره‌بین های دیجیتال اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم به شرح ویژگی‌های هر یک از این نرم افزارها و سخت‌افزارها بپردازیم و بهره گیری از آنها را در کلاس‌های درس برای دانش‌آموزان کم بینا به منظور تسهیل آموزش به این دسته از دانش‌آموزان مورد بحث قرار دهیم.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش ویژه، فناوری رایانه، کم‌بینا

عنوان انگلیسی Using of Computer's Assistive Technologies for Students Low Vision
چکیده انگلیسی مقاله The communication and information technology is creating a variation of change and transform in the entire education system. One of the powerful manifestations of this communication and information technology is the use of computer in training. Computer has much potential in education of exceptional students, especially, for students with visual impairment. By applying the computer and supplementary technology for these students, it would be feasible that they decrease visual dependant learning disabilities. Computer software that produced for these persons are as followed: scanner and reading the texts on display screen software, exaggerating software of display screen, reading software of display screen, optical recognize software for written letters, and multi-program schedule software. The available hardware technologies for visually impaired students include: insight scanning, magnification camera, portable CCTV lenses, and digital lenses. In this paper, we will explain each of software and hardware.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Special instruction, Computer technology, Low Vision

نویسندگان مقاله سونیا موسی رمضانی | sonia musaramezani
tehran
تهران

الهه ولایتی | elaheh velayati
tehran
تهران


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-182-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات