این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۲، شماره ۱۳۹، صفحات ۳۸-۴۶

عنوان فارسی آموزش توجه اشتراکی به کودکان با اختلال طیف اتیسم
چکیده فارسی مقاله زمینه: توجه اشتراکی در سال‌های اخیر موردتوجه پژوهشگران و متخصصان اختلال طیف اتیسم قرارگرفته است و اشاره به مهارتی رشدی دارد که موجب اشتراک توجه یا پردازش پیام‌های دیگران می‌شود. نقص در رشد توجه اشتراکی، ویژه کودکان دارای اختلال طیف اتیسم است و یکی از نخستین نشانه‌های تشخیص اختلال طیف اتیسم در کودکان به شمار می‌رود. این آسیب پیش از یک‌‌سالگی یعنی حتی پیش از زمانی که بتوان تشخیص رسمی گذاشت، قابل‌مشاهده است. پژوهشگران همچنین معتقدند که 2نوع توجه اشتراکی وجود دارد؛ نوع نخست با عنوان پاسخ به توجه اشتراکی و نوع دوم با عنوان شروع توجه اشتراکی شناخته می‌شود. نتیجه‌گیری: در این مقاله، بعد از معرفی ویژگی‌های کودکان دارای اختلال طیف اتیسم، به بررسی توجه اشتراکی و آموزش آن پرداخته می شود، سپس شواهد پژوهشی در این زمینه ارایه شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کودکان، توجه اشتراکی، اختلال طیف اتیسم

عنوان انگلیسی Training Joint Attention to the Children with Autism Spectrum Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Background: Joint attention has received a lot of attention by researchers and specialists of autism spectrum disorder in recent years and refers to a developmental skill resulting in joining attention or processing messages of others. Defect in growth of joint attention is particular to children with autism spectrum disorder and is one of the symptoms for diagnosing autism spectrum disorder in children. Defects in growth of joint attention before the age of 1 year old, i.e. even before the time one can have an official diagnosis, can be observed. Researchers believe that there are two kinds of joint attention; the first one called response to joint attention and the second one is the initiation of joint attention. Conclusion: In the present study, after introducing characteristics of children with autism spectrum disorder, we investigate the joint attention and its training to children with autism spectrum disorder, and then some research evidence are presented in this regard.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Children, Joint attention, Autism spectrum disorder

نویسندگان مقاله ناهید وکیلی زاده | nahid vakilizadeh
isfahan
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه اصفهان، اصفهان،ایران. نویسنده مسئول
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

احمد عابدی | ahmad abedi
university of isfahan
دانشیار، گروه روانشناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-874-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات