این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 1 آبان 1404
تعلیم و تربیت استثنائی
، جلد ۲، شماره ۱۳۹، صفحات ۲۳-۲۹
عنوان فارسی
اثربخشی بازیدرمانی بر بهبود مهارتهای زندگی کودکان کمتوانذهنی
چکیده فارسی مقاله
زمینه: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی بازیدرمانی بر بهبود مهارتهای زندگی کودکان کمتوانذهنی بود. روش: روش پژوهش حاضر از نوع آزمایشی با گروه گواه بود که روی 30دانشآموز کمتوانذهنی (زیر 14سال) مدرسه توحید2 شهرستان سرپل ذهاب در سال1394 انجام شد. آزمودنیها از طریق نمونهگیری دردسترس انتخاب و بهطور تصادفی در 2گروه 15نفری آزمایش و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایش بهمدت 16جلسه 90دقیقهای، تحت بازیدرمانی قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس رفتار سازشی واینلند بهعنوان پیشآزمون و پسآزمون در 2گروه و برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافتهها: نتیجه نشان داد که آموزش مبتنیبر بازیدرمانی موجب بهبود مهارتهای زندگی روزمره در کودکان کمتوانذهنی میشود. نتیجهگیری: بنابراین پیشنهاد میشود از آموزش مبتنیبر بازیدرمانی برای بهبود مهارتهای زندگی روزمره کودکان کمتوان ذهنی استفاده شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بازیدرمانی، مهارتهای زندگی، کمتوانذهنی
عنوان انگلیسی
Effectiveness of Play Therapy on Life Skills of Children with Intellectual Disability
چکیده انگلیسی مقاله
Background: The purpose of this study is to investigate the effectiveness of play therapy on life skills of children with intellectual disability. Method: The design of the study was semi- experimental with pretest-posttest and control group. The study was carried out on 30 children with intellectual disability (under 14 years) in Sarpolzahab educational center, in 1394. Subjects were randomly selected through available sampling and were randomly divided into two groups. The experimental group which consisted of 15 participants received play therapy for 16 sessions of 90-minutes, while 15 participants in the control group did not receive any special treatment. Vineland Adaptive Behavior Scale was used to gather data in pre and post-test stages. The obtained data was analyzed using analysis of covariance. Results: The comparison between the means of the experimental and the control group showed significant differences after the life skills training. Conclusion: It is suggested that play therapy can be applied in order to improve life skills of the students with intellectual disability.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Play therapy, Life skills, Intellectual disability
نویسندگان مقاله
فرهاد محکی | farhad mahaki
university of tehran
09187340337
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
حمیدرضا شریفی جندانی | hamidreza shrifi jondani
university of tehran
09138702234
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
وحید محکی | vahid mahaki
university of farhangian
دانشگاه فرهنگیان
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه فرهنگیان (Farhangian university)
نشانی اینترنتی
http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-102-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
کم توان ذهنی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات