|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۳، شماره ۱۱۱، صفحات ۳۹-۵۰
|
|
|
عنوان فارسی |
روانشناسی و آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان استثنائی: رویکرد فراگیر و رهائیبخش |
|
چکیده فارسی مقاله |
روانشناسی و آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان استثنایی، مانند سایر رشتههای علوم انسانی، بر نوع معینی از فلسفه زندگی و فلسفه علم بنا میشود. بنابراین، لازم است توجه کنیم که نظام تعلیم و تربیتی و نظام آموزش و پرورش استثنایی کشور ما بر کدام رویکرد فلسفی استوار است. این مقاله، که رویکردی فراگیر و رهاییبخش را مورد نظر دارد، بر "فلسفه خردگرایی مینوی و علمی" و بر "رویکرد درمان زندگی ایرانی" بنا شده است. تمام افرادی که در سنین مدرسه هستند، با وجود شباهتهای انسانی خود، همگی از نظر زیستی و روانشناختی متفاوت از یکدیگرند بهگونهای که میتوان گفت هر کودک یا نوجوان یک فرد استثنایی است و هرچه سن او بالاتر میرود استثناییتر میشود و نیازهای آموزشی و پرورشی خاص خود را دارد. همچنین، هر کودک و نوجوانی که در خانواده و جامعه و فرهنگ و دوره تاریخی معین رشد میکند، در مقایسه با کودکان و نوجوانان سایر خانوادهها و جامعهها و فرهنگها و دورههای تاریخی گوناگون، فردی استثنایی است. حتی اگر کودکان و نوجوانان استثنایی کشور را مطابق با آمارهای جهانی، 12 درصد از کل افراد این دورههای سنی بدانیم، آموزش و پرورش استثنایی کشور که با مشکلات اساسی در بنیادهای فلسفی و جوانب کیفی مواجه است از نظر کمّی نیز فقط کمتر از 7 درصد از کودکان و نوجوانان استثنایی کشور را زیر پوشش دارد. نگاه آموزش و پرورش استثنایی کشور به مفهوم کودک و نوجوان استثنایی، یک نگاه سنتی و کاستنگرای است و چندان توجهی به استثنایی بودن مضاعف، کمتوانیهای درست اندیشیدن، اغتشاش هویت و شخصیت، درماندگی آموختهشده اجتماعی و فرهنگی، و روحیات سایکوپاتیک و فقر ویژگیهای سالم شهروندی، که بسیاری از افراد دچار آنها هستند، ندارد. نگرش سنتی و کاستنگرای را وقتی میتوان تغییر داد که شأن و ارزش انسانی کودکان و نوجوانان در مفهوم رهاییبخشی آن و متناسب با فلسفه زندگی و فلسفه علوم انسانی متناسب با عصر حاضر، که آن را فلسفه خردگرایی مینوی و علمی نامیدهایم، مورد نظر قرار گیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش و پرورش استثنایی ، رویکرد فراگیر |
|
عنوان انگلیسی |
The psychology and education of exceptional children and adolescents |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The same as other fields of human sciences inevitably is based on some kind of philosophy of life and philosophy of science. Therefore, it is necessary to investigate to find out what are the philosophical characteristics of educational system and exceptional children education system in Iran. This article, that focuses on comprehensive and emancipation approach is based on the "philosophy of scientific and eternal wisdom" as well as the "Persian Life Therapy" approach. All children and adolescents of ages 5 to 18 years, despite their human commonalities, are, biologically, and, psychologically, different from each other so we may argue that every child and adolescent is exceptional and that as much as he or she grows up, he or she more exceptional having more special education needs. Furthermore, every child and adolescent who is developing in a figven family, society, culture, and a historical period, is an exceptional one compared with the children and adolescents of other families, societies, cultures, and historical periods. If we accept that, according to the international statistics, at least 12 percent of all population, ages 5 to 18 are exceptional, we will see that the exceptional education system of Iran covers only less than 7 percent of the mentioned population. Philosophical basis and quality of education for this group of students is still more problematic. The understanding and treating children and adolescents by Exceptional Education system of Iran is mostly traditional and educationist. It does not consider "multiple disabilities", "correct thinking deficiencies", "identity and personality diffusions", "social and cultural I earned helplessness", "psychopathic and "anti-civilized characteristics" which are very popular among students and people. The present problematic traditional and reductionist approach will be removed if we consider the comprehensive and all-rounded human rights of children and adolescents according to the right philosophy of life and philosophy of scientific and eternal wisdom. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Exceptional Education, Learning Approach |
|
نویسندگان مقاله |
حسین لطف آبادی | hossein lotfabadi دانشگاه شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-38-25&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|