|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۳، شماره ۱۱۱، صفحات ۲۹-۳۸
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر بازیهای بومی و محلی بر رشد ادراک بصری ـ حرکتی دانشآموزان کمتوان ذهنی آمادگی و سال اول ابتدایی شهر شیراز |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف کلی پژوهش، مطالعه و بررسی تأثیر بازیهای بومی و محلی بر ادراک بصری ـ حرکتی دانشآموزان پیش دبستانی و سال اول ابتدایی شهر شیراز در سال تحصیلی 1390-1389بوده است. نمونه مورد پژوهش 96 نفر از دانشآموزان کم توان ذهنی (48 نفر دختر و48 نفر پسر که 24 نفر از آنان پیش دبستانی و 24 نفر سال اول ابتدایی) بودهاند که بر اساس روش هدفمند انتخاب ودر گروههای 12 نفری آزمایش وکنترل تقسیم شدهاند. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل بود. دادهها از طریق آزمون سنجش ادراک بصری ـ حرکتی بندر گشتالت جمعآوری شد. تحلیل دادهها نشان داد که بازیهای بومی و محلی، ادراک بصری ـ حرکتی دانشآموزان پیش دبستانی و سال اول دبستان کم توان ذهنی را افزایش میدهد. همچنین تأثیر بازیهای بومی و محلی بر ادراک بصری- حرکتی دانشآموزان کمتوان ذهنی تابع جنسیت نبود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ادراک بصری- حرکتی، کم توان ذهنی |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Native and Local Games on the Students' Visual/Motional Growth among mental retarded students in Pre-School and Elementary First-Graders in the city of Shiraz |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The general purpose of this research is to study and analyze the effect of native and local games on the students' Visual/Motional growth among the pre-school and first-grade students in the city of Shiraz in academic year of 2010-2011. The sample of this research was 96 students mental retarded (48 females and 48 males. 24 students were pre-schools and 24 were first-graders). These students were selected based on the goal-oriented method and divided in groups of 12 for testing and controlling. The method of this research was a semi-testing one with a pre-test and post-test plan with the control group. The data were collected by Bender GeshTalt's Visual/Motional cognition assessment test. The analysis of the data showed that native and local games increases the visual/motional cognition of preschool and first graders. Also, the effect of native and local games on emotionally impaired children was not gender related. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Visual/motional cognition, Emotionally Impaired |
|
نویسندگان مقاله |
نادر حمیدیان جهرمی | nader hamidian iahromi دانشگاه آزاد اسلامی ارسنجان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی ارسنجان (Islamic azad university of arsanjan)
فیروز رضاییان | firooz rezaeeyan دانشگاه آزاد اسلامی ارسنجان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی ارسنجان (Islamic azad university of arsanjan)
شهربانو حقیقت | shahrbanoo haghighat دانشگاه آزاد اسلامی ارسنجان سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی ارسنجان (Islamic azad university of arsanjan)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-38-24&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|