|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۳، شماره ۱۳۱، صفحات ۵-۱۲
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی بازی های ادراکی - حرکتی بر پردازش بینایی – فضایی کودکان با اختلال هماهنگی رشد |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه: هدف از پژوهش حاضر اثربخشی بازیهای ادراکی- حرکتی بر پردازش بینایی – فضایی کودکان با اختلال هماهنگی رشد بود. روش: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل همه کودکان دختر پایه اول ابتدایی با اختلال هماهنگی رشد شهر اصفهان در سال تحصیلی 93 - 1392 بود که از این کودکان 30 کودک با اختلال هماهنگی رشد به شیوه نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب و با روش تصادفی درگروه های آزمایش و کنترل گمارده شدند (15 کودک در گروه آزمایش و 15 کودک در گروه کنترل). ابزار مورد استفاده پژوهش پرسشنامه کانرز و پرسشنامه تشخیص اختلال هماهنگی رشدی و مصاحبه بالینی بود. مداخله مبتنی بر بازیهای ادراکی- حرکتی به مدت 16 جلسه روی گروه آزمایش انجام شد. دادههای به دست آمده با روش تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که مداخله بهنگام مبتنی بر بازی های ادراکی – حرکتی بر پردازش بینایی – فضایی کودکان با اختلال هماهنگی رشد مؤثر است (001/0 >p). نتیجه گیری: بنابراین تشخیص بهنگام کودکان با اختلال هماهنگی رشد و انجام مداخله های مناسب مانند بازی های ادراکی- حرکتی می تواند در درمان و پیشرفت این کودکان مؤثر باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of Perceptual-Motor games on Visual –Spatial Processing in Children with Developmental Coordination Disorder |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: The goal of this research was to determine the effect of perceptual - motor games on visual processing - spatial in children with developmental coordination disorder. Method: In this experimental research, pre-test and post-test with control group is used. Statistical population consisted of all first-grade girls with developmental coordination disorder in Isfahan (2013-2014). Among all, 30 Daughters with developmental coordination disorder with a multi-stage random sampling method was selected and randomly assigned in experimental and control groups (15 children in the experimental group and 15 children in the control group). Conners questionnaires and DCD Q questionnaires are used in the study. Intervention based on perceptual motor games was tested through 16 sessions on Experimental group. The data were analyzed by using analysis of covariance. Results: The results show that early interventions based on games perceptual – motor is effective on visual processing - spatial in children with developmental coordination disorder. Conclusion: Early intervention of developmental coordination disorder and using suitable interventions can be effective in achievement and therapeutic process of children with this disorder. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه سادات جعفری | fateme sadat jafari اصفهان، دانشگاه اصفهان، دانشکده ی علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روانشناسی و آموزش کوکان با نیازهای خاص سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
احمد عابدی | ahmad abedi اصفهان، دانشگاه اصفهان، دانشکده ی علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روانشناسی و آموزش کوکان با نیازهای خاص سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
سالار فرامرزی | salar farmarzi اصفهان، دانشگاه اصفهان، دانشکده ی علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روانشناسی و آموزش کوکان با نیازهای خاص سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
پرستو شیرزادی | parasto shirzadi اصفهان، دانشگاه اصفهان، دانشکده ی علوم تربیتی و روانشناسی، گروه روانشناسی و آموزش کوکان با نیازهای خاص سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
مرضیه سادات جعفری | marzieh sadat jafari دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد دانشکده پرستاری واحد بروجن سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد (Shahr kord university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-425-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|