این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۳، شماره ۱۴۰، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی آموزش شناختی – رفتاری والدین در مشکل دیکته‌نویسی و تعلل در انجام تکالیف درسی: پژوهش مورد‌منفرد
چکیده فارسی مقاله زمینه: درصد قابل توجهی از دانش‌آموزان دارای مشکلات یادگیری هستند. دانش‌آموزانی که دارای مشکلات یادگیری هستند در معرض مشکلات تحصیلی و سازشی متعدد قرار دارند و این مسئله والدین این دانش‌آموزان را هم تحت­تاثیر آسیب‌های روان‌شناختی قرار می‌دهد. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آموزش شناختی – رفتاری والدین در درمان مشکل دیکته‌نویسی و تعلل در انجام تکالیف درسی دانش‌آموزان انجام شد. پژوهش حاضر به­صورت آزمایشی و در قالب طرح تک آزمودنی ای-بی-ای اجرا شد و رفتارهای دانش‌آموز در مراحل پیش و پس از درمان مورد ارزیابی قرار گرفت. روش: جامعه آماری پژوهش، دانش‌آموزان دارای مشکل دیکته‌نویسی مراجعه کننده به مرکز مشاوره و خدمات روان‌شناختی اداره کل آموزش­و­پرورش استان اردبیل در سال 1392 بودند. نمونه­های پژوهش به­صورت تصادفی ساده از بین مراجعان مرکز مشاوره انتخاب شدند. از آزمون ریون رنگی کودکان، آزمون مازهای پروتئوس و جدول مشاهده رفتار برای ارزیابی و گردآوری داده‌ها استفاده شد. یافته‌ها: پیگیری وضعیت دانش‌آموز از طریق مدرسه و خانواده و بررسی فراوانی و نمودار رفتارهای عملکرد او نشان داد که این روش در درمان مشکل دیکته‌نویسی و تعلل در انجام تکالیف درسی دانش‌آموز موثر بوده است. نتیجه‌گیری: به کارگیری شیوه آموزش شناختی – رفتاری والدین در مراکز مشاوره می‌تواند در درمان مشکل دیکته‌نویسی و مشکلات تحصیلی و سازشی دانش‌آموزان موثر باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effectiveness of Cognitive-Behavior Training to parents on Dictation Disorder and Delay in Doing Homeworks: Case Study
چکیده انگلیسی مقاله Background: A significant percentage of students have learning disabilities. Students with learning disabilities have exposed to multiple adaptive problems, and this also affected the parents of these students. This study aimed to investigate the effectiveness of parent cognitive - behavioral training method in the treatment of dictate disorder and delay in doing homework. Method: This study implemented with quasi-experimental design in the framework of a single subject A – B –A. This is a report of the treatment of dictate disorder and delay in doing homework in third year primarily student (1393-1394) and was referred to the Student Counseling and Psychological Services Center of Ardebil. Raven's test, Proteus test and Behavior' table view were used for evaluation and data collection. Results: Programs run by parents and was followed by the consular. Investigate the situation of student through school, family and statistical results showed that this method is effective in treating the problems. Conclusion: Application of Parents cognitive - behavioral training can be effective for treatment of educational and Adaptive problems of students with dictate disability in counseling centers. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله طاهر اصلانی | taher aslani
ardabil-hafez settlements
اردبیل شهرک حافظ خیابان صدساله کوچه نهم پلاک288طبقه دوم


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-877-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده یادگیری
نوع مقاله منتشر شده گزارش مورد
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات