تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۴، شماره ۱۱۲، صفحات ۲۷-۳۶

عنوان فارسی مقایسه هوش هیجانی در سه گروه نابینا، کم‌بینا و عادی
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف مقایسه هوش هیجانی در سه گروه نابینا، کم بینا و عادی انجام گرفت. از آنجایی که پژوهش حاضر به مقایسه هوش هیجانی در سه گروه افراد عادی، نابینا و کم بینا می‌پردازد از نظر گردآوری داده‌ها توصیفی و از نوع علی – مقایسه‌ای است. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان نابینا، کم بینا و عادی دانشگاه‌های شهر تهران بودند. از این میان مجموعاً 63 نفر به تفکیک از هر گروه 21 نفر به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه هوش هیجانی بار- ان بوده است. برای بررسی فرضیه‌های پژوهش و تحلیل نتایج حاصل از پرسشنامه پژوهش از تحلیل واریانس (ANOVA) استفاده شده است. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که بین مولفه هوش هیجانی و تمامی خرده مقیاس‌های آن در سه گروه نابینا، کم بینا و عادی تفاوت معناداری وجود ندارد. به نظر می‌رسد مدت زمان طولانی که افراد با معلولیت زندگی می‌کنند زمینه پرورش ابعاد عاطفی را می‌تواند ایجاد نماید، به علاوه قرار گرفتن در سنین جوانی و بالاتر و برخورداری از تحصیلات در سطوح بالا به‌عنوان عامل پرورش هوش هیجانی می‌تواند مؤثر باشد. به این ترتیب می‌توان نتیجه‌گیری کرد احتمالاً ظرفیت‌های هوش هیجانی در موفقیت این افراد دخیل بوده و در مقایسه با سایر معلولیت‌ها توانمندی بالایی جهت مقابله با مشکلات ایجاد کرده‌اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش هیجانی، نابینا، کم‌بینا

عنوان انگلیسی The comparison of Emotional intelligence among the three Groups of the Blind, Low vision and the Normal ones.
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this research was to compare emotional intelligence among three groups of the blind, those having little eyesight and the normal ones. The statistical pool of this research was the students from all the three categories at Tehran universities. Altogether 63 students were selected-21 people from each group using the available sampling method. The tool used in this research was Bar-On Emotional Intelligence Questionnaire. In order to study the research's hypothesis and analyze the data, as a result of the research's questionnaire, Anova variance Analysis was used. The results indicated that there is not any significant difference between the emotional intelligence index and all other sub categories among the three groups of the blind, those having little eyesight and the normal ones. As a result, it seems that having lived with a disability has created an environment that is suitable for the cultivation of emotional dimensions. Additionally, during young ages and beyond and also being highly educated could be effective as factors for the cultivation of emotional intelligence. Thus, we can conclude that emotional intelligence has, probably, been responsible for the success of these individuals and compared to other disabilities, it has created more empowerment to fight against the problems.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Emotional Intelligence, the Blind, Having Little Eyesight

نویسندگان مقاله سمیه علیرضایی مقدم بجستانی | somayeh alirezaee moghaddam bajestani
دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)

علی اصغر اصغرنژاد فرید | ali asghar asgharnejad farid
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ـ درمانی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1-36&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات