تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۴، شماره ۱۱۲، صفحات ۱۸-۲۶

عنوان فارسی بررسی مقایسه‌ای امید به زندگی و خوشبینی در دانش‌آموزان ناشنوا و شنوا
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر بررسی مقایسه‌ای امید به زندگی و خوشبینی در دانش‌آموزان راهنمایی دختر ناشنوا و شنوای شهر اصفهان بود. روش پژوهش از نوع علـّی- مقایسه‌ای بود. بر این اساس تعداد60 نفر از دانش‌آموزان دختر در مقطع راهنمایی (30 نفر دانش‌آموز ناشنوا و 30 نفر دانش‌آموز شنوا) به طور تصادفی انتخاب و پرسشنامه هشت سؤالی جهت‌گیری به زندگی شیر و کارور (1985) و مقیاس خود گزارشی امید اسنایدر (1991) بزرگسالان را تکمیل کردند. به منظور تجزیه و تحلیل داده‌ها علاوه بر استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی، آزمون T دو گروه مستقل و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته‌هانشان داد که تفاوت میانگین به دست آمده بین دو گروه در مقیاس امید برابر 04/7 بود که نشان از نمره بالاتر دانش‌آموزان شنوا از ناشنوا بوده است. علاوه بر این، تفاوت میانگین دو گروه در متغیر خوشبینی برابر 2 بود و نشان از نمره بالاتر دانش‌آموزان شنوا در مقیاس خوشبینی از دانش‌آموزان ناشنوا بوده است. از سوی دیگر نتایج آزمونt نشان داد که تفاوت بین دو گروه در متغیر‌های بین سن، امید به زندگی و خوش‌بینی معنادار است. بر اساس نتایج به دست آمده دانش‌آموزان ناشنوا در مقایسه با دانش‌آموزان شنوا آسیب‌پذیری بیشتری در متغیرهای امید و خوشبینی داشته‌اند و متعاقب این مسئله باید تحت خدمات روان‌شناختی و مشاوره‌ای قرار گیرند. ازآنجا که اعتقاد بر آن است که سازه‌های روان‌شناسی مثبت از جمله امید می‌تواند از افراد در برابر رویدادهای استرس‌زا حمایت کند، به نظر می‌رسد که تدوین و اجرای برنامه‌های پیشگیرانه برای دانش‌آموزان ناشنوا مفید فایده باشد. علاوه بر این یافته‌های مطالعات گوناگون نشان می‌دهد که خوش‌بینی اثر مطلوب روی سلامتی و رفتارهای سازشی دارد که در مقابله با موقعیت‌های استرس‌زا، افراد را یاری می‌کند و باید در گروه ناشنوا تلاش در جهت ارتقای آن صورت گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله امید به زندگی، خوشبینی، دانش‌آموزان ناشنوا

عنوان انگلیسی The comparative Analysis of hope and optimism among Normal students and those suffering from Hearing Impairment
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this current research is to conduct a comparative analysis of hope and optimism between Normal intermediate female students and those suffering from hearing impairment in the city of Esfehan .The method of this research was a causal-comparative one. Base on this, 60 female students at the intermediate level(30 normal students and 30 hearing impaired ones) were randomly selected and They filled out the (1985) Carver and Share questionnaire having 8 items and the (1991) Schnider's adult self – reported hope standard. To analyze the data, in addition to using the statistical descriptive index, Pearson's coefficiency and the A test of the two independent groups were also utilized. Findings: The difference in mean between the two groups in the hope scale was equal to 7.40 which indicated the normal students had a score higher than those having hearing impairment. In addition to this difference, the mean between the two groups, as for as the optimism variance is concerned, was equal to 2 indicating the normal students had a higher score in optimism compared to the hearing- impaired students. On the other hand, the results of the to test indicated that the difference between the two groups in regards to hope and optimism variances was, statistically, significant. Based on the results, the hearing- impaired students compared to the normal students were more vulnerable as far as hope and optimism are concerned. As a result, this problem should be treated by psychotherapy and counseling. Since there is this belief that positive psychology factors such as hope can protect people against stressful situations, it seems that conducting preventive programs for hearing impaired students can be useful. Additionally, the findings of different studies indicate that optimism has a desirable effect on individuals' health and adaptive behavior which can help them during the stressful situations and it should be elevated among the hearing-impaired individuals.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Hope and optimism, Student with hearing Impairment

نویسندگان مقاله سیدحسین سیادتیان | seyyed hassan sedation
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

مریم مستاجران | maryam mostajeran
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

امیر قمرانی | amir ghamrani
دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-107-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات