تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۴، شماره ۱۱۲، صفحات ۷-۱۷

عنوان فارسی بررسی اثربخشی برنامه جرأت‌آموزی گروهی بر افزایش میزان مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان دبستانی با آسیب‌های شنوایی در شهر بوکان
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی برنامه جرات‌آموزی گروهی بر افزایش میزان مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان دبستانی با آسیب‌های شنوایی در شهر بوکان انجام شده است. ابتدا با استفاده از آزمون مهارت‌های اجتماعی، دانش‌آموزان دارای مهارت‌های اجتماعی پایین یعنی آنهایی که نمره پایین‌تر از 100 دریافت کرده بودند، تشخیص داده شدند. این افراد به عنوان نمونه انتخاب شدند و سپس به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. نمونه آماری این پژوهش شامل 30 نفر دانش‌آموز دارای آسیب‌های شنوایی بوده که به صورت تصادفی به دو گروه 15 نفری آزمایش وکنترل تقسیم شدند. سپس برنامه جرات آموزی گروهی طی 10جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد و بعد از این دوره آموزشی، دوباره آزمون مهارت‌های اجتماعی روی هر دو گروه انجام شد. در نهایت، داده‌ها به وسیله آزمون تجزیه و تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با توجه به نتایج به‌دست آمده،گروه آزمایش عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل در آزمون مهارت‌های اجتماعی داشت. یعنی برنامه جرات‌آموزی گروهی در افزایش مهارت‌های اجتماعی و روابط اجتماعی غیرکلامی دانش‌آموزان دارای آسیب شنوایی مؤثر بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله جرات آموزی گروهی، مهارت‌های اجتماعی، آسیب‌های شنوایی

عنوان انگلیسی Effect of training Program Assertiveness training Group to increase social Skills School Students with hearing Impairment City Boukan
چکیده انگلیسی مقاله This research was conducted for the Analysis of the effectiveness of Assertiveness training Group on the increase of Elementary student's social skills suffering from Hearing Damage in the city of Bookan. First, by using the social skills test, those students having low social skills whose scores were lower than 100 were recognized. These individuals were selected as samples and then were randomly divided into two testing and control groups. The statistical samples of this research included 30 students having hearing damage who were randomly selected into two equal number of testing and control groups. Then, the assertive training program was instructed in 10 sessions to the testing group and after it was finished, the same social skilling test was conducted on both groups. At the end, the analysis covariance test was analyzed. Based on the results, the testing group had a better performance compared to the control group in the social skills test which means the assertive training group was effective in increasing the social skills and social communications of mute students suffering from hearing damage.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله بختیار نویدفر | bakhtiyar novidfar
دبیر

پرویز شریفی درآمدی | parviz sharifi daramadi
دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

کمال محبوبی | kamal mahboobi
آموزگار


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-60-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات