|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۴، شماره ۱۲۶، صفحات ۵۳-۶۷
|
|
|
عنوان فارسی |
چگونه میتوانم رایانه را به وسیلۀ روشهای خلاق به کودکان کم توان ذهنی آموزش دهم؟ (اقدامپژوهی) |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه: در دنیای کنونی یادگیری رایانه یکی از متغیرهای سواد محسوب می شود. از آنجا که آموزش استفاده از رایانه به کودکان کم توان ذهنی متفاوت از افراد عادی می باشد. هدف از این پژوهش، طراحی و اجرای روش های مبتکرانه برای آموزش رایانه به کودکان کم توان ذهنی و بررسی میزان اثربخشی این روش ها است. روش: پژوهش حاضر پژوهشی کیفی و از نوع اقدام پژوهی می باشد. جامعۀ آماری تمامی دانش آموزان استثنایی گروه کم توان ذهنی استان همدان بودند؛ که با روش نمونه گیری هدفمند، 10 دانش آموز از پایۀ اول تا پنجم انتخاب و در گروه آزمایش قرار گرفتند. روش های استفاده شده برای آموزش رایانه در این اقدام پژوهی شامل: ساده ساختن مفاهیم و موضوعات آموزشی، استفاده از روش های مجسّم و عینی، استفاده از نرم افزارهای گوناگون، بازی ها و سرگرمی های مختلف، روش های متنوّع تکرار و تمرین و تلفیق مفاهیم درسی همراه با آموزش رایانه می باشند و برای آموزش دانش آموز معلول فلج مغزی هم از دو روش اختصاصی آموزش چندحسی و به کاربردن وسایل توان بخشی مخصوص استفاده شد. عملکرد دانش آموزان در شواهد یک و دو به صورت چک لیست اندازه گیری شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی استفاده شد. یافته ها: در تحلیل یافته ها مشخّص شد که روش های آموزشی معرفی شده، برای آموزش رایانه به کودکان کم توان ذهنی حدود 53 درصد مؤثر بوده اند. نتیجه گیری: بنابراین می توان نتیجه گرفت که روش های معرفی شده برای آموزش رایانه به دانش آموزان کم توان ذهنی و کودکان عادی زیر 7 سال قابل استفاده می باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
کودکان کم توان ذهنی، آموزش رایانه، روش های خلاق، اقدام پژوهی |
|
عنوان انگلیسی |
How can I teach Computer through creative methods to Mentally retarded children? (Action Research) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Today, using of computer is a variable of literacy. Training of computer to mentally retarded children is basically different. The purpose of this study was to design and perform the creative methods for computerizing education for mental retarded children and determining the effectiveness of these methods. Methods: The present study is a Qualitative study. Population of this study includes all girls with intellectual disabilities, who attending in the special schools of Hamadan city. Among this population, 10 elementary school students from first to fifth grade were selected with using purposive sampling. Methods that used for computer teaching in action research include streamlining concepts and topics, objective methods to visualize, using a variety of software, games and entertainment, various techniques and exercises and the integration of academic concepts with computer education and was used the multi-sensory learning and applying specific methods of rehabilitation equipment for training students with CP disabilities. Performance of students measured in 1 and 2 evidences as Check-List. Data analyzed by descriptive statistics. Findings: Results show that computer teaching methods for mentally retarded children was effective about 0.053. Conclusion: It is concluded that these methods can be used to teach computers to mentally retarded students and under 7 year's normal children. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فرناز حوله کیان | farnaz holekian hamedan eduction ناحیه یک همدان
سعید حوله کیان | saeed holekian hamedan eduction ناحیه دو همدان
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-172-2&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|