تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۴، شماره ۱۲۶، صفحات ۴۴-۵۲

عنوان فارسی کودکان استثنایی دوگانه چه کسانی هستند؟ شناسایی، ویژگی ها و مشکلات
چکیده فارسی مقاله زمینه: استثنایی‌های دوگانه را گروهی تشکیل می دهند که در کنار بعد تیزهوشی، مشکلات رفتاری، اجتماعی، هیجانی یا تحصیلی دارند و از میان گروه‌های استثنایی بیشترین سوء تعبیرها و قضاوت های نادرست در موردشان وجود دارد و بیشتر از تمامی گروه‌های استثنایی مورد غفلت قرار گرفته اند. والدین، معلمان و متخصصان همگی در شناسایی همزمان نشانه های هوش بالا و در عین حال ناتوانی های این گروه، عاجزند. به دلیل این مشکلات تشخیصی، با مسائل عمده ای پیرامون این گروه رو به رو هستیم. از جمله این که توانمندی های آنها را به عنوان زیرگروهی از تیزهوشان که سرمایه‌های انسانی جوامع هستند، از دست می دهیم. نتیجه گیری: از آنجا که شناسایی و مداخله زودهنگام برای این گروه می تواند از بسیاری از مشکلات بعدی از جمله پدیده کم پیشرفتی و مشکلات روانی، اجتماعی آنها در آینده جلوگیری کند، در این مقاله تلاش شده است تا نحوه شناسایی، ویژگی‌ها و مشکلات کودکان استثنایی دوگانه جهت آشنایی بیشتر متخصصان با این گروه مطرح شوند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کودکان استثنایی دوگانه، شناسایی، ویژگی، مشکلات

عنوان انگلیسی Who Are Twice Exceptional Children: Identification, Characteristics and Problems
چکیده انگلیسی مقاله Background: Twice exceptional group is consisting of children who are gifted but have behavioral, emotional, social or academic problems. They are the most misjudged, misunderstood, and neglected segment of exceptional groups. Parents, teachers and professionals have problems in detecting giftedness in disabled children so we lose their abilities as intelligent people. Conclusion: Early identification and intervention prevent future mantel and social problems like underachievement. So, this article reviews twice exceptional identification, characteristics and problems to attract professional’s attention to existence of this group.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله الهام توکلی | elham tavakoli
elhamtavakoli1988@gmail.com


فاطمه ترابی | fatemeh torabi
ftorabi1385@gmail.com



نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-148-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات