تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۵، شماره ۱۱۳، صفحات ۲۵-۳۵

عنوان فارسی مروری بر الگوهای تشخیصی ناتوانی‌های یادگیری
چکیده فارسی مقاله بررسی متون در حوزه تشخیص ناتوانی یادگیری نشان از وجود چندین مدل جهت بررسی وجود ناتوانی یادگیری دارد. دو نمونه از پرکاربردترین این مدل‌ها، مدل «ناهماهنگی هوشبهر ـ پیشرفت» و مدل «پاسخ به مداخله» است. با وجود فراگیری این دو مدل و به خصوص مدل ناهماهنگی هوشبهر ـ پیشرفت، انتقاداتی متوجه آن‌ها است و وجود یک نظریه قوی در صورت استفاده از مدل ناهماهنگی هوشبهر ـ پیشرفت ضروری به نظر می‌رسد که موجب پدیدآیی و کاربرد رویکرد سومی برای تشخیص ناتوانی یادگیری شده است. در این مقاله سعی شده تا با مروری بر هر سه رویکرد، ملزومات تشخیص حوزه ناتوانی یادگیری بررسی شوند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Learning disorder An overview of the patterns of Learning Disability Diagnosis
چکیده انگلیسی مقاله The analysis of texts in the area of learning disability diagnosis indicates that there are differences for the analysis of learning disability. Two of the most applicable models are "uncoordinated Intelligence coefficient-Progressive" and "intervention prevention" ones. Despite the fact that these two models have had widespread applications especially with the uncoordinated Intelligence coefficient model, there have been some criticism about them. It seems that the existence of one strong theory over the application of uncoordinated Intelligence coefficient -Progressive results in the emergence of a third approach for the diagnosis of learning disability. In this article, there has been an attempt to analyze the necessities for diagnosing the area of learning disability.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله کامبیز پوشنه | kambiz poosheneh
دانشگاه آزاد تهران مرکز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز (Islamic azad university of tehran central)

الهام شفیعی فر | elham shafiee far
دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

الهام توکلی طرقی | elham tavakoli toroghi
دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-148-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات