این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۵، شماره ۱۱۸، صفحات ۳۶-۴۸

عنوان فارسی در آمدی بر طراحی بازی­های آموزشی- رایانه ای با رویکرد زبان شناختی درحیطه اختلالات ویژه یادگیری
چکیده فارسی مقاله هدف این مقاله بررسی جایگاه بازی های رایانه­ای با رویکرد زبان شناختی درهوشمندسازی مدارس برای دانش­آموزان اختلالات ویژه یادگیری با تمرکز بر اختلال خواندن می باشد. مولفان می­کوشند با اتخاذ رویکردی مبتنی بر پژوهش و توسعه و با استفاده از تجارب آموزشی و توان‌بخشی خود و همکاران، ضمن احراز ضرورت تولید و به کارگیری نرم افزارهای کاربردی در هوشمند سازی مدارس برای دانش آموزان دارای اختلالات ویژه خواندن و با تبیین جایگاه نرم افزارها و بازی آموزشی - رایانه ای تخصصی در مسیر ارایه خدمات و مداخلات تخصصی در حیطه اختلالات یادگیری در مدارس هوشمند، مسیر طراحی و کاربردسازی نرم افزار بازی های رایانه ای مبتنی بر رویکرد زبان شناسی را تشریح نموده و چالش­ها و راهکارهای تلفیق آموزش و توا­ن­بخشی اختلالات خواندن با بازی­های رایانه­ای هدفمند و تخصصی را مورد بحث و واکاوی قرار می­دهند. هوشمندسازی مدارس و استفاده از نرم افزارهای کاربردی در سطح مدارس جهت گیری نوینی است که در سال های اخیر از دغدغه­های اصلی متولیان نظام تعلیم وتربیت ایران وبسیاری از کشورهای دیگر محسوب می شود.در این میان تجهیز مدارس به نرم افزارهای توان­بخشی و آموزشی سودمند برای دانش آموزان دارای نیازهای ویژه چالش مضاعفی است که نیازمند تعامل متخصصان آموزش و توان­بخشی با متخصصان علوم رایانه و رسانه­های نوین آموزشی است. از میان کودکان دارای نیازهای ویژه ،دانش آموزان دارای اختلالات ویژه یادگیری ، گروه قابل­توجهی هستند که در مدارس عادی در حال تحصیل می باشند و ارایه خدمات توان بخشی و آموزش ویژه همواره آنها را با محدودیت­ها و آسیب­هایی مواجه ساخته است از جمله آن­که برنامه­های ترمیمی و جبرانی آن­ها نیازمند فعالیت های تخصصی بین رشته ای و نیازمند صرف هزینه ،‌اختصاص معلم تخصصی و خروج مکرر از کلاس درس است. این در حالی است که در مسیر هوشمند سازی مدارس، به کارگیری فن­آوری­های نوین رایانه­ای می­تواند ضمن به حداقل رساندن این آسیب­ها و محدودیت­ها،‌ کارایی و ضریب بهبودی اختلالات را نیز افزایش دهد. شایان ذکر است بازی­های آموزشی رایانه­ای و نرم افزارهای کاربردی که براساس نظریات نوین آسیب شناسی اختلالات یادگیری طراحی می­شوند، قادرند مشکلات واج­شناختی و صرف ونحو و درک مطلب و سرعت خواندن دانش­آموزان دارای اختلال یادگیری را تحریک نموده و غنی سازند و در نتیجه به عنوان یک بسته کمک آموزشی در بستر مدرسه، دشواری و حجم فعالیت مربی آموزش ویژه و معلم مدارس عادی را می­کاهد و فرصت تکرار و تمرین و مهارت­ورزی را در بستر بازی و سرگرمی برای دانش­آموز دارای اختلال یادگیری فراهم آورند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی An introduction to designing educational-computer games with the linguistics approach in the area of disorders especially in learning
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this article is to analyze the status of computer games with a linguistic approach in making schools smart for the students suffering from learning disorders with a focus on reading disorder. The authors will try to adopt an approach based on research and development and use their own and their colleagues’ educational and rehabilitation experiences. They also try to discuss the idea of using practical software in making schools smart for the students who suffer from reading disorder and by explaining the status of software's and educational-computer games geared towards specialized services in the area of learning disorders in smart schools in order to describe the designing and using the software for computer games in connection with linguistics and discuss the challenges and the strategies of learning and rehabilitation disorders in reading by taking advantage of computer games. Making schools smart and using functional software at the schools’ level is a new approach which has become one of the main concerns of Iran and some other countries’ guardians of education. Therefore, making schools equipped with useful rehabilitation and educational software's for students with special needs is an extra challenge that requires the interaction of the education and rehabilitation experts with the experts in computer sciences and new educational media. Among children having special needs, there is a significant group who is studying in regular schools and presenting them with special educational and rehabilitional services makes it face limitations and harms. For example, their remedial and compensatory programs need. Technical activities and requires spending extra cost, hiring technical teacher and leaving the classroom repeatedly. And this is while in the direction of making schools smart, using new computer information technology can both minimize these damages and limitations and at the same time increase the efficiency and the improvement coefficiency of disorders. It is important to mention that computer educational games and functional software that are designed based on the new ideas in pathology of learning disorders are able to solve problems of etymology, grammar, comprehension and reading speed in students having learning disorder and as a package of teaching aid in the schools to decrease the difficulties and the volume of the activities for both the special teacher and also the regular one. By doing so, the opportunity for repeating the exercises and teaching those skills disguised as computer games are provided for students suffering from learning disorder.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید محسن اصغری نکاح | seyyed mohsen asghari nekah
دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

سارا کلانی | sara kalani
دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

علی غنایی چمن آباد | ali ghanaee chaman abad
دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-35-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات