|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۵، شماره ۱۱۸، صفحات ۲۴-۳۵
|
|
|
عنوان فارسی |
برنامهدرسی کارکردی برای دانشآموزان کم توان ذهنی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف اصلی آموزش و پرورش دانشآموزان کمتوان ذهنی عبارت است از رساندن آنها به یک استقلال نسبی فردی، اجتماعی و اقتصادی؛ به گونهای که بتوانند ضمن احساس خود ارزشمندی، فرد مفیدی در جامعه باشند. تحقّق این هدف مستلزم تدوین و ارائه برنامههای درسی مناسب برای کمک به گذار دانشآموزان از مدرسه به محیط کار و زندگی مستقلانه است. یکی از اقدامات اساسی در راستای دستیابی به هدف مذکور تدوین برنامهدرسی کارکردی است. برنامهدرسی کارکردی نوعی برنامهدرسی است که مهارتهای کارکردی مورد نیاز دانشآموزان کمتوان ذهنی در محیطهای خانه، کار و جامعه را به آنان آموزش میدهد. به همین دلیل در این مقاله پس از ارایه مقدمهای کوتاه در مورد برنامهدرسی کارکردی، به تعریف و اهمیت برنامهدرسی کارکردی پرداخته شده است. سپس تاریخچه برنامهدرسی کارکردی به طور خلاصه ارایه شده است و پس از بحث در مورد مؤلفههای اصلی طراحی برنامه درسی کارکردی برای دانشآموزان با کمتوانی ذهنی، چند نمونه از برنامههای درسی کارکردی معرفی شده است و در پایان چگونگی آموزش برنامهدرسی کارکردی مورد بحث قرار گرفته است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
برنامهدرسی کارکردی ، دانش آموزان کمتوان ذهنی |
|
عنوان انگلیسی |
Functional curriculum for student with intellectual disabilities |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The main goal of education of students with intellectual disabilities is guiding them toward personal, social and economic independence, so that they can feel valuable and useful person in society. Realization of this goal requires the development of appropriate curriculum and educational programs to help students transition from school to work and independent life. One of the fundamental steps to reach the mentioned goal is developing a functional curriculum. a functional curriculum is a curriculum that teaches a functional skills for student with intellectual disabilities that they needed to function in home, work and social settings. Therefore, this paper presents a brief introduction about functional curriculum, then definition and importance of functional curriculum is presented. Also a brief history of functional curriculum is presented and then main components of designing of functional curriculum are discussed. Moreover we represented several example of functional curriculum that available for student with intellectual disabilities. Finally training of functional curriculum is being discussed. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
قربان همتی علمدارلو | ghorban hemati alamdarloo university of shiraz دانشگاه شیراز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-122-7&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|