تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۵، شماره ۱۱۸، صفحات ۵-۱۳

عنوان فارسی تأثیر یک دوره فعالیت منظم ورزشی بر عزت نفس دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر
چکیده فارسی مقاله هدف کلی پژوهش، مطالعه و بررسی تأثیر یک دوره فعالیت منظم ورزشی بر عزت نفس دانش‌آموزان کم توان ذهنی آموزش‌پذیر 9تا15 سال شهرستان لردگان در سال تحصیلی 1390 – 1389 بوده است. بدین منظور از بین 121 نفر دانش آموزان کم توان ذهنی آموزش پذیر، تعداد 28 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش( 7 نفر پسر و 7 نفر دختر) و کنترل ( 7 نفر پسر و 7 نفر دختر) به صورت تصادفی گمارده شدند. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل بود. پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ، به عنوان پیش‌آزمون بر روی دو گروه اجرا شد. سپس فعالیت منظم ورزشی به عنوان برنامه مداخله ای به مدت دو ماه و هر هفته 3 جلسه (45 دقیقه ای) بر روی گروه آزمایش اجرا شد. پس از اتمام دوره مداخله، آزمون عزت نفس روزنبرگ بار دیگر بر روی دو گروه اجراشد. داده‌های به دست آمده با استفاده از روش آماری تحلیل کواریانس با بهره گیری از نرم افزار spss تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها نشان داد که بین عملکرد دو گروه آزمایش و کنترل در میزان عزت نفس تفاوت معنادار آماری (001/0>p) وجود دارد که نشان می دهد، اجرای یک دوره فعالیت منظم ورزشی بر افزایش عزت نفس دانش آموزان گروه آزمایش مؤثر بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effects of a period of regular Exercise Activities on the Self-Esteem of Educable mentally-retarded students
چکیده انگلیسی مقاله The general purpose of this research is to study and analyze the effects of a period of regular exercise activities on the self-esteem of educable students suffering from metal retardation aging 9-15 in the city of Lordegan in academic year of 1389-1390. For this purpose 28 students were randomly selected from a group of 121 educable mentally retarded students. They were randomly divided into two experimental (7 boys and 7 girls) and controlled (7 boys and girls) groups. The method of research was experimental with the pre-test and post-test plans for the controlled group. The Rosenberg self-esteem questionnaire was administered as a pre-test on two groups. Then the period of regular exercise activities was administered on the experimental group as an intervention program for two months involving 3 sessions per week for a period of 45 minutes per session. After the end of the intervention period, the Rosenberg self-esteem test was once again administered on both groups. The attained data was analyzed using the method of co-variance analysis and SPSS software. The findings showed that there was a significant statistical difference (P < 0.001) in the performance of the experimental group and the controlled) one as far as self-esteem is concerned and it indicates that administering a period of regular exercise activities in the experimental group was effective to increasing the students’ self-esteem.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله جان بابا آقایی نژاد | johnbaba aghaeenezhad
مدیر آموزشگاه استثنایی باغچه بان 2 لردگان

سالار فرامرزی | salar faramarzi
استادیار دانشکده روان شناسی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

احمد عابدی | ahmad abedy
استادیار دانشکده روان شناسی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-183-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات