تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۷، شماره ۱۳۵، صفحات ۳۴-۴۲

عنوان فارسی اثربخشی تمرین بازی‌های حرکتیِ اجتماعی بر کاهش مشکلات رفتاری دانش‌آموزان چندمعلولیتی: یک مطالعه تک آزمودنی
چکیده فارسی مقاله زمینه: مشکلات رفتاری دانش‌آموزان چند معلولیتی، آن‌ها را با دشواری‌های متعدد شخصیتی و عاطفی مواجه کرده که این امر سازگاری با محیط را برایشان دشوار می‌کند. تعاملی که بین کاهش مشکل رفتاری، رشد اجتماعی و رشد حرکتی برقرار است، منجر شده تا فعالیت‌های جسمی و حرکتی در روند کاهش مشکلات رفتاری، نقش مهمی ایفا کنند. حال اگر این فعالیت‌های حرکتی از طریق بازی به دانش‌آموزان ارایه شود، تاثیر آن بر کاهش مشکلات رفتاری افزایش خواهد یافت. از این‌رو، هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی تمرین بازی‌های حرکتی اجتماعی بر کاهش مشکلات رفتاری دانش‌آموزان چندمعلولیتی بود. روش: پژوهش حاضر، به‌صورت بررسی تک‌آزمودنی با استفاده از طرح سری‌های زمانی گروهی (AB) انجام شد. نمونه پژوهش را 2 نفر از دانش‌آموزان پسر چندمعلولیتی (کم‌توان‌ذهنی همراه با فلج‌مغزی) شاغل به تحصیل در دوره مهارت‌های پیش‌حرفه‌ای شهرستان خدابنده در سال تحصیلی 92- 1391 تشکیل دادند. گردآوری داده‌ها برای بررسی وضعیت مشکلات ‌رفتاری آزمودنی‌ها، با به کاربردن پرسش‌نامه مهارت‌های اجتماعی گرشام و الیوت و تحلیل داده‌های حاصل از ارزیابی مشکلات رفتاری آزمودنی‌ها نیز با استفاده از روش تحلیل چشمی انجام شد. یافته‌ها: یافته‌های حاصل از ارزیابی مشکلات رفتاری آزمودنی‌ها در پیش و پس از تمرین بازی‌های حرکتی اجتماعی که به وسیله معلم و والدین جمع‌آوری شد، نشان داد بازی‌های حرکتی اجتماعی می‌تواند تا 2 برابر، نمره‌های آزمودنی‌ها را در هر یک از 3 زیرمقیاس رفتارهای برون‌نمود، رفتارهای درون‌نمود و بیش‌فعالی کاهش دهد. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج به‌دست‌آمده از پژوهش حاضر که نشان از تاثیر تمرین بازی‌های حرکتی اجتماعی بر کاهش مشکلات رفتاری دانش‌آموزان چند‌معلولیتی دارد، پیشنهاد می‌شود مسئولان آموزش‌وپرورش استثنایی، اقدام به برگزاری دوره‌هایی برای افزایش آگاهی مربیان و والدین از تاثیرات انجام این بازی‌ها کنند. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effectiveness of Social Mobility Plays on decreasing Behavioral Problems of Students with multiple disabilities: Case study
چکیده انگلیسی مقاله Background: Behavior problems of students with multiple disabilities lead to the several severe personality and affective disturbances that it causes to mal-adaptation. Interaction between the reduced problem behavior, social development and motor development that lead to decline in physical activity and motor behavior problems, play an important role in decreasing behavioral problems. The aim of this study was to investigate the effectiveness of social mobility plays on decrease of behavior problems in students with multiple disabilities. Method: The present study is a case study through using AB time series plot. The sample consists of two male students with disability (slow paced with cerebral palsy) that studying in the Khodabande professional skills courses. Data were collected by social skills questionnaire by Elliot and Grsham. Data were analyzed through visual analysis. Results: The findings Show that social mobility plays decrease each subscale (extroverted behavior, introverted behavior and ADHD) more than twice. Conclusion: According to the findings, it is recommended that exceptional education officials, teachers and parents perform courses to increase awareness of the effects of these games.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Play, Social mobility plays, Multi handicapped students

نویسندگان مقاله حسن کریمی | hasan karimi
teacher
آموزش و پرورش استثنایی زنجان

حکیمه محمودی | hakime mahmoudi
teacher
آموزش و پرورش


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-274-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات