تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۹، شماره ۱۲۲، صفحات ۲۸-۳۹

عنوان فارسی مقایسه باز آموزی اسنادی، راهبردهای شناختی و فراشناختی در حل مسأله ریاضی در کودکان با کم توان ذهنی
چکیده فارسی مقاله بازآموزی ‌اسنادی یک رویکرد مداخله‌ای است که هدف آن متوجه رفع مشکلات انگیزشی دانش‌آموزان در یادگیری و تغییر شیوه تفکر آنها در مورد اسنادهای علّی است که بر اساس آن اعتماد به نفس و سطح انتظار وی برای نیل به موفقیت را افزایش می یابد. از سوی دیگر، راهبردهای شناختی ابزارهای یادگیری هستند و هدف آن کمک به فراگیری، سازماندهی و ذخیره سازی دانش و مهارت و نیز سهولت بهره‌برداری از آن ها در آینده است. منظور از راهبردهای فراشناختی ابزار‌هایی است که برای هدایت راهبردهای شناختی و نظارت بر آن‌ها به کار برده می‌شوند؛ یادگیرندگان موفق می­توانند راهبردهای شناختی غیرمؤثر را با راهبردهای شناختی مؤثر جایگزین کنند.ارزیابی روش‌های حل مساله قبل از اجرای آن و همچنین ارزیابی نتایج آن از ویژگی‌های لازم برای حل مساله به شمار می رود. در طی فرایند حل مساله دانش‌آموزانی موفق‌ترند که بیشتر بر راهبردهای یادگیری احاطه دارند. مقاله حاضر به بحث در مورد این موضوع می پردازد که روش های بازآموزی اسنادی، راهبردهای شناختی و فراشناختی چگونه می توانند به دانش‌آموزان کمک کنند تا به طور کارآمد تفکر و رفتار خود را برای حل مسأله به کار گیرند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازآموزی اسنادی، راهبردهای شناختی، راهبردهای فراشناختی

عنوان انگلیسی The Comparison of Attribution Retraining, Cognitive and Metacognitive Strategies on Math Problem-Solving in Intellectually Disabled Students
چکیده انگلیسی مقاله Attribution retraining is a training intervention that aimed to remove motivational problems for learning in students and modify their thinking about causal attributions. Consequently, it increases their self-esteem and expectation level for success. On other hand, cognitive strategies are learning instruments which aimed to help students for acquisition, organization, saving knowledge and skill, and facilitate to use them in future time. Meta-cognition strategies mean some instruments for guiding and supervising cognitive strategies. Successful learners can replace ineffective cognitive strategies with effective ones. It is important to evaluate problem-solving methods and their outcomes before applying them. The students who master on learning strategies are more successful during problem-solving process. The present paper discusses how attribution retraining, cognitive and metacognitive strategies can help intellectually disabled students to use their thinking and behaviors for problem-solving.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله معصومه پورمحمدرضای تجریشی | masoume pourmohamadrezatajrishi
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

سیده سمیه جلیل آبکنار | seyede somaye jalil abkenar
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

محمد عاشوری | mohammad ashoori
دانشگاه آزاد رودهن
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی رودهن (Islamic azad university of roodehen)


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-90-3&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات