تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۹، شماره ۱۲۲، صفحات ۶-۱۶

عنوان فارسی تاثیر درمانگری شناختی – رفتاری بر سلامت عمومی و نشانه های افسردگی مادران کودکان کم شنوا
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر به منظور بررسی تاثیر روش مداخله­ای شناختی – رفتاری بر سلامت عمومی و نشانه های افسردگی مادران کودکان کم شنوا انجام گرفت . از جامعه آماری مادران کودکان کم شنوا که فرزندان آنها در مراکز مداخله و توان­بخشی ویژه کودکان کم شنوا نام نویسی کرده بودند، 33 نفر از یک مرکز به عنوان نمونه در دسترس انتخاب شدند و به منظور تعیین وضعیت سلامت عمومی و نشانه­های افسردگی به ترتیب پرسشنامه های سلامت عمومی (SCL-90, GHQ ) را تکمیل کردند و سپس در 6 جلسه 5/1 ساعته درمانگری شناختی – رفتاری مجدداً به وسیله پرسشنامه­های یاد شده مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته­های به دست آمده با استفاده از آزمون آماری t وابسته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج بیانگر آن بود که سلامت عمومی و نشانه های افسردگی مادران کودکان کم شنوا پس از شرکت در جلسات درمانگری شناختی – رفتاری در مقایسه با پیش از شرکت در جلسات، به ترتیب افزایش( P< 0.001) و کاهش ( P< 0.05) معنادار داشته است. در مجموع ، یافته ­ها نشان می­ دهد که درمانگری شناختی – رفتاری به طور معنادار ، سلامت عمومی مادران کودکان کم شنوا را افزایش و نشانه­ های افسردگی را در آنها کاهش داده است . 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Effect of Cognitive – Behavioral Therapy on General Health and Depression Symptoms in Mothers of Deaf Children
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of the study is to investigate the effective ness of cognitive – behavioral therapy on general health and depression symptoms of mothers with deaf children. For this object, 33 mothers with deaf children selected from one of the centers which deaf children registered for receiving therapy and rehabilitation services. Subjects completed GHQ and SCL-90 and then participated in 6 intervention sessions. Also they completed the above- mentioned questionnaires after intervention, again. Data analyzed with dependent t-test. Findings indicated that general health and depression symptoms of mothers significantly increased (P< 0.001) and decreased (P< 0.05) after the intervention sessions respectively. Conclusion: In sum, cognitive – behavioral therapy had positive effect on general health and depression symptoms in mothers of deaf children. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله گیتا موللی | guita movallali
pediatric neurorehabilitation research center,uswr university,evin,tehran,iran
اوین،بلواردانشجو،دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

معصومه پورمحمدرضای تجریشی | masume pourmohamadreza tajrishi
pediatric neurorehabilitation research center,uswr university,evin,tehran,iran
اوین،بلواردانشجو،دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

سعید اسد ملایری | saeed malayeri
newsha center
تهران،خیابان امام خمینی،مرکز نیوشا


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-29-5&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات