تربیت اسلامی، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۶۵-۸۸

عنوان فارسی بررسی ماهیت انسان از دیدگاه مکاتب روان‌شناسی و قرآن کریم
چکیده فارسی مقاله شناخت انسان یک تلاش ضروری و از شرایط مهم تأمین سعادت فردی و اجتماعی اوست. این کار با وجود فایده و ضرورت مسلم آن، همواره با دشواری‌ها و تعارض‌های بسیاری روبه‌رو بوده است. دلایل این دشواری‌ها و تعارض‌ها از یک سو، پیچیدگی و غموض هستی آدمی و از سوی دیگر، آشکار نبودن روش پژوهش‌های مربوط به انسان و بی‌ثباتی و تنوع و تعدد آنهاست. در این مقاله، دیدگاه یکی از رشته‌های علمی، یعنی روان‌شناسی با رویکردهای مختلف آن (رفتارگرایی، روان تحلیل‌گری، شناخت‌گرایی و وجودگرایی) در مورد ماهیت انسان طرح و ارزیابی شده است. این دیدگاه با روش‌های مختلف کمّی و کیفی، مانند روش مشاهده عینی، تاریخی و تأویلی و فنون مختلف، مانند مصاحبه، پرسش‌نامه و فنون آماری، دستاوردهایی برای بشریت داشته است. همچنین تلاش شده تا در این میان دیدگاه اندیشمندان اسلامی که دستاوردهای آنان برگرفته از متون دینی و روش‌های عقلانی است، طرح و یک جمع‌بندی کلی از این دیدگاه‌ها ارائه شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی An analysis on human essence from the view point of psychology and Quran
چکیده انگلیسی مقاله Knowing human being is a necessary need and one the basic conditions of providing individual and social happiness of human. This acquaintance has been always faced with many difficulties. The root of this difficulties and conflicts arises from complication of human nature from one side, and the variation and non-fixation of research methods concerning human existence from the other side. In this article the attitudes of psychology (as one the scientific fields) about human essence considering its different approaches (such as behaviorism, psychoanalysis, epistemology and existentialism) has been evaluated. Psychology tries to provide new approaches for human-being through using many methods and techniques such as observational method, chronical and paraphrasing experiments, interview, questionnaire, statistics techniques and etc…. The author also tries to provide the attitudes and approaches of Islamic thinkers about human-being essence which are derived from Islamic religious texts and rational methods.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله خلیل سلطان القرایی | khalil soltan القرایی
عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

رحیم بدری گرگری | badri gargari
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)


نشانی اینترنتی http://islamicedu.rihu.ac.ir/article_53_19.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات