تربیت اسلامی، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۱۱۵-۱۴۰

عنوان فارسی مطالعه تطبیقی سبک‌های فرزندپروری
چکیده فارسی مقاله فرزندپروری، به شیوه غالب بر تربیت فرزندان از سوی والدین اشاره دارد و بر چگونگی رشد و تکوین شخصیت کودکان تأثیر به سزایی دارد. در کشورهای غربی تحقیقات گسترده‌ای در مورد سبک‌های فرزندپروری و پیامدهای آن صورت گرفته است و بر آن اساس چهار سبک فرزندپروری مطرح شده است: فرزندپروری مقتدرانه، فرزندپروری مستبدانه، فرزندپروری سهل‌گیرانه و فرزندپروری مسامحه‌کارانه. این طبقه‌بندی بر پاسخ‌دهی و تقاضاهای والدین مبتنی است. در متون و احادیث اسلامی نیز به شیوه تربیت فرزندان از دیدگاه معصومین(ع) اشاره شده است. از دیدگاه اسلامی مسئولیت اصلی فرزندپروری، به عهده پدر و مادر است. آنها باید برای آموزش و تربیت فرزند، بهترین شیوه‌ها را به کار گیرند. هریک از سبک‌های فرزندپروری با بروز و نگهداری رفتارها و ویژگی‌های خاصی در فرزندان رابطه نشان داده‌اند؛ برای مثال عزت‌نفس بالا، پیشرفت تحصیلی و کفایت‌های اجتماعی ازجمله متغیرهایی است که با فرزندپروری مقتدرانه رابطه دارد. همچنین مشکلات رفتاری، افسردگی و سایر مشکلات روان‌شناختی با فرزندپروری مسامحه‌کارانه مرتبط‌اند. با توجه به اینکه پژوهش‌های مربوط به فرزندپروری غالباً در کشورهای غربی صورت گرفته‌اند و با توجه به اهمیت فرزندپروری و تأثیرپذیری آن از مسائل فرهنگی، مطالعه حاضر با هدف بررسی تطبیقی سبک‌های فرزندپروری در کشورهای غربی و از دیدگاه دانشمندان اسلامی صورت گرفته است. به این منظور سبک‌های فرزندپروری و تأثیر آن بر رابطه والدین و فرزندان و بروز مشکلات رفتاری، شناختی و روان‌شناختی توصیف و تبیین شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Comparative Study on Child Rearing Styles
چکیده انگلیسی مقاله Child rearing which includes the popular method for educating children by parents, plays an important role in the way of development and formation of child’s personality. In western countries many researches have been conducted on the different methods and consequences of child rearing. Based on theses researches four methods of child rearing are recognized as follows: Powerfully Child rearing , Autocratic Child rearing, Easy taking Child rearing and Tolerantly Child rearing. This classification is based on parents’ responses and requests. In Islamic sources and narrations we face with the child rearing methods based on Shia Imams’.The responsibility of child rearing belongs to the parent based on Islamic view and in this way they should use the best methods. Each method of child rearing relates to some special behavior in children. For example self respect, school progress and social efficiency are among the characters which are related to powerfully child rearing. As another example, behavior disorders and depression are among the characters which are related to tolerantly child rearing. The present article is to have a coparative study on child rearing methods in western countries from the viewpoint of Islamic scholars so through the article different methods of child rearing and their effects on parent- children relation are characterized and explained.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محسن شکوهی نیا | shokuhi nia
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

اکرم پرند |
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

علی نقی فقیهی |
عضو هیئت علمی دانشگاه قم
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه قم (Qom university)


نشانی اینترنتی http://islamicedu.rihu.ac.ir/article_62_20.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات