تربیت اسلامی، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۱۹۳-۲۱۷

عنوان فارسی درآمدی بر تعلیم و تربیت و مبانی آن از دیدگاه غزالی
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر بررسی فلسفه‌ ابوحامد غزالی و استخراج آرای تربیتی وی است. بدین منظور سعی شده با استفاده از منابع موجود و در دسترس، افکار و روش فلسفی غزالی بررسی شده و با روشن ساختن مبانی فلسفی او بتوان جایگاه فلسفه اسلامی را در مقایسه با فلسفه یونانی وغرب شناخت و هم‌چنین مشخص کرد که آرای دانشمندان اسلامی درباره تربیت و به‌خصوص تربیت کودکان تا چه اندازه در زمان حاضر کاربرد داشته و مورد تأیید نظریات تربیتی معاصر می‌باشد. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که روش فکر و فلسفه‌ غزالی با وجود اینکه با دیگر فیلسوفان مسلمان و فیلسوفان غرب شباهت‌هایی دارد، منحصر به فرد است؛ چراکه وی با شک بنیادی خود و با تکیه بر متون و اعتقادات اسلامی بسیاری از آرای فیلسوفان و حتی فیلسوفان اسلامی را مورد انتقاد قرار داده و با باریک‌بینی دینی و محور قرار دادن قرآن و سنت بر ضد آنها اقامه دلیل کرده است. در واقع، فلسفه غزالی بیش‌ از آنکه جنبه سازندگی داشته باشد، جنبه انتقادی به خود گرفته است. هم‌چنین نظریات تربیتی او حداقل در جهان اسلام تحول عظیمی ایجاد کرد و امروزه نیز بسیاری از روش‌ها و اصول تربیتی وی راهنمای کار دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت کودکان است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله معرفت‌شناسی، اخلاق، ارزش‌‌شناسی، تعلیم و تربیت، غزالی،

عنوان انگلیسی Introduction to education and its fundamentals from Qazali's viewpoint
چکیده انگلیسی مقاله The present research aims to investigate Qazali's philosophy and extract his educational opinions. To do this, using existing resources, Qazali's thoughts and philosophical methods have been examined to highlight his philosophical fundamentals so that status of Islamic philosophy compared to Greek and western philosophy can be illustrated and also, it can be determined that how Islamic scientists' opinions on education particularly children education are useful in contemporary time and consistent with modern educational theories. Results demonstrate that Qazali's school of thought and philosophy, in spite of having some similarities with other Islamic and western philosophers, is unique. Because, based on his fundamental skepticism as well as Islamic literature and opinions, he has criticized most of philosophers' opinions even Islamic philosophers' and also via religious subtlety and following Koran and Tradition has offered some reasons against them. In fact, Qazali's philosophy is more critical than productive. However, his educational theories have led to significant developments in the world of Islam and even some of them are currently used by professionals of children education.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Epistemology, Ethics, Axiology, education, Qazali

نویسندگان مقاله حسنعلی بختیار نصرآبادی | bakhtiar nasrabadi
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

رضاعلی نوروزی | r a
دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

محمد رحمان پور |
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://islamicedu.rihu.ac.ir/article_72_21.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات