تربیت اسلامی، جلد ۳، شماره ۵، صفحات ۱۱۵-۱۳۴

عنوان فارسی مبانی و روش‌های تربیت عقلانی از منظر متون اسلامی
چکیده فارسی مقاله هدف این مقاله بررسی مبانی و روشهای تربیت عقلانی از منظر متون اسلامی است. نویسنده ضمن بررسی مفهوم عقل و تربیت عقلانی، کوشیده است رویکرد تربیت عقلانی، مزایای آن و برخی از روش‌های پرورش عقل را مورد بررسی قرار دهد. این مقاله نشان می‌دهد که در منابع اسلامی به جنبه عقلانی انسان تأکید فراوان شده است. در برخی از روایات از عقل به عنوان رسول باطنی یاد شده است که هدایت تکوینی انسان در گرو آن است و از منابع اصلی شناخت به شمار می‌رود. همچنین در متون اسلامی بر لزوم تربیت عقلانی نیز تأکید شده است؛ تا جایی که تقویت جنبه عقلانی سبب هدایت به سمت حقیقت هستی می‌شود و عقل جز در بستر علم نمی‌روید و عالم شدن نیز مستلزم این است که فرد مورد تعلیم قرار گیرد. برای پرورش عقل، روش‌هایی در منابع اسلامی ذکر شده است که این روش‌ها توازن عقل را حفظ و راهیابی آن به سمت علم صحیح را میسر می‌سازد. این روش‌ها شامل روش‌هایی مانند روش تزکیه، روش تعلیم حکمت، روش تجربه‌اندوزی، روش عبرت‌آموزی و مشورت با خردمندان است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عقل، تربیت عقلانی، روش‌های تربیت،

عنوان انگلیسی Foundations and methods of intellectual education from Islamic texts perspective
چکیده انگلیسی مقاله Objective of this article is to investigate methods of intellectual education from Islamic texts perspective. In addition to discussing concepts "intellect" and "intellectual education", the author has tried to explain intellectual education approach, its advantages, and some methods of intellect nurturing. It indicates that intellectual aspect of human has been highly emphasized in the Islamic resources. According to some narrations, intellect has been considered as "inward messenger" and it is treated as main sources leading human to the right path and cognition. Moreover, necessity of intellectual education has been emphasized in the Islamic texts. In general, on the basis of Islamic literature, importance of intellect and intellectual education, and methods of fostering the intellect have been debated.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Intellect, Intellectual education, Education methods

نویسندگان مقاله رحمت الله مرزوقی |
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)

یحیی صفری |
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)


نشانی اینترنتی http://islamicedu.rihu.ac.ir/article_77_23.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات