تربیت اسلامی، جلد ۳، شماره ۶، صفحات ۱۶۱-۱۸۰

عنوان فارسی درآمدی بر معرفت‌شناسی سهروردی و دلالت‌های تربیتی آن
چکیده فارسی مقاله هدف از تدوین این مقاله، تبیین معرفت‌شناسی از دیدگاه سهروردی و استنباط دلالت‌های تربیتی آن است. این پژوهش از نوع تحقیق کیفی است که ساخت نظریه را هدف قرار داده و از بالاترین سطح تأویل و انتزاع برخوردار است و براساس نظر اسمیت مبنی بر امکان استنتاج دلالت‌های تربیتی از فلسفه خاص و اینکه بین فلسفه و تعلیم و تربیت رابطه وجود دارد، به تبیین و استخراج دلالت‌های تربیتی معرفت‌شناسی فلسفه اشراق سهروردی پرداخته است. سهروردی معرفت را محصول تقابل و تعامل استدلال عقلی و درک شهودی می‌داند که حصول آن جز از طریق سلوک و تصفیه باطن امکان‌پذیر نیست. او بر این عقیده است که از طریق «تجربه حضوری» است که سالک می‌تواند پاره‌ای از حقایق را مستقیم و بدون میانجی بشناسد و نسبت به آنها علم پیدا کند؛ لذا این نوع معرفت‌شناسی مستلزم شکل ویژه‌ای از اهداف، اصول، معلم و شاگرد، برنامه درسی و ارزشیابی در تعلیم و تربیت است که در این مقاله به آنها پرداخته شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فلسفه اشراق، معرفت‌شناسی اشراق، دلالت‌های تربیتی،

عنوان انگلیسی A Review of Sohrevardi’s Epistemology and its Educational Implications
چکیده انگلیسی مقاله This article aims to explain epistemology in the view of Sohrevardi and infer its educational implications. This is a qualitative, theory-building research with the highest level of interpretation and exaction, based on Smith’s view that validates the possibility of concluding educational implications from a certain philosophy and that there is a relationship between philosophy and education, which explains and deduces the educational implications of epistemology in Sohrevardi’s Eshragh philosophy. Sohrevardi believes that cognition is the product of reciprocity and collaboration of rational reasoning and intuitive perception, which is impossible to attain except by self-purification. He believes one can intuitively recognize parts of reality directly and without a mediator. Therefore, this type of epistemology requires a special form of goals, bases, teacher and student, curriculum and evaluation in education, which have been studied in this article
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید حسن هاشمی اردکانی | seyed hassan
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)

رضاعلی نوروزی | r a
دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه تربیت مدرس تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

حسنعلی بختیار نصرآبادی | bakhtiar nasrabadi
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://islamicedu.rihu.ac.ir/article_85_24.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات