|
تربیت اسلامی، جلد ۶، شماره ۱۳، صفحات ۴۹-۷۷
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی میزان انطباق محتوای کتاب «دین و زندگی» سال سوم متوسطه با اهداف مصوب آن در حیطه شناختی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف اساسی پژوهش حاضر بررسی میزان انطباق محتوای کتاب «دین و زندگی» سال سوم متوسطه با اهداف مصوب آن در حیطه شناختی بوده است. روش مورد استفاده، تحلیل محتوا و ابزار پژوهش، فرم فهرست وارسی کتاب مذکور بوده، که روایی صوری و محتوایی آن به وسیله صاحبنظران تأیید شده و پایایی آن نیز طی محاسبه ضریب همبستگی دادههای حاصل، برابر با 88/0 بوده است. یافتههای حاصل از انجام تحقیق نشان داد: کتاب مذکور برای رسیدن به اهداف مصوب در حیطه شناختی بیشترین استفاده را از خردهطبقه دانش با 44/62% و کمترین استفاده را از خردهطبقه تجزیه و تحلیل و ترکیب در حد صفر، نموده است. این کتاب درمجموع دارای 37 هدف جزئی در قالب 10 مفهوم کلی: خدا؛ نظام خلقت؛ هدایت الهی و پیامبری؛ قرآن کریم؛ امامت؛ ولایت و حکومت اسلامی؛ سنّت و سیره؛ انسان در اسلام؛ جامعه اسلامی؛ راه زندگی (در ارتباط با خود) و راه زندگی (در ارتباط با خانواده و جامعه) است. کتاب مذکور با مجموع 221 مرتبه فراوانی با 37 هدف جزئی در حیطه شناختی انطباق داشته است. بنابراین، میزان انطباق کلی کتاب با اهداف مصوب در حیطه شناختی بهطور متوسط 6 مرتبه برای هر هدف است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اهداف مصوب، حیطه شناختی، کتاب دین و زندگی سوم متوسطه، |
|
عنوان انگلیسی |
Studying the Extent in Which Third Year of High School Textbook "Religion and Life" Conforms to the Approved Objectives in Cognitive Area |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This research was to find that to what extent the content of third year of high school textbook "religion and life" conforms to the approved objectives in cognitive area. The method of research was content analysis and its instrument was checkout form for the afore-mentioned textbook, the one which its form and content was validated by experts. Through the calculation of the correlation coefficient of the form its reliability was equal to 88%, respectively. The results showed that to achieve the approved objectives in cognitive area, the textbook used mostly from the subclass of knowledge about 62/44% and the use of subclass of analysis and composition were not remarkable, around zero. That textbook included 37 minor objectives in the form of 10 general concepts such as God, system of the creation, divine and prophets' guidance, Holy Quran, Imamate, the governance of Fagih and Islamic government, tradition and conduct, human being in Islam, Islamic society, way of life (relating to oneself) and the way of life (relating to family and society). It conformed to cognitive area with 231 frequency including 37 minor objectives. Thus, the extent in which the textbook complied with approved objectives in cognitive area was recognized 6 times for each objective. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
اکبر رهنما | عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)
فرامرز بیجنوند | کارشناس ارشد علوم تربیتی دانشگاه شاهد تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)
عباس خدابنده اویلی | کارشناس ارشد علوم تربیتی دانشگاه شاهد تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شاهد (Shahed university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://islamicedu.rihu.ac.ir/article_89_26.html |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|