|
تربیت اسلامی، جلد ۹، شماره ۱۸، صفحات ۱۵۳-۱۷۵
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی روششناسی دانش تربیت اسلامی بر اساس رویکرد اسلامیسازی معرفت |
|
چکیده فارسی مقاله |
این پژوهش به بررسی رویکرد اسلامی سازی معرفت به عنوان قدیمیترین رویکرد در زمینهی نظریهپردازی در دانش تربیت اسلامی میپردازد. بدین منظور در نخستین گام، مقصود از اصطلاحات «اسلامیسازی معرفت»، «تربیت اسلامی» و «روششناسی» بیان گشته و سپس در ادامه، مهمترین آرای اندیشمندان این رویکرد -با تمرکز بر آرای عبدالرحمان نقیب، تربیتپژوه مسلمان مصری- در دو سطح مبانی و روششناسی ارائه میشود. در پایان نیز به مهمترین نقاط قوت و ضعف این رویکرد و میزان توفیق پیروان آن در دستیابی به اهداف خود اشاره خواهد شد. به نظر میرسد هرچند این رویکرد نقش بهسزایی در شکلگیری یک جریان فرهنگی اجتماعی نسبت به ضرورت بازتولید دانش تربیت اسلامی و تدارک ادبیات علمی در این زمینه داشته است، اما ضعف در مبانی و عمق نظری این رویکرد، از مهمترین نقاط کور آن به شمار آمده و امکان نقشآفرینی جدّی در فضای علوم تربیتی معاصر را از آن سلب مینماید. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Investigation of the methodology of Islamic training knowledge: islamization approach |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This research investigates the Islamic approach in islamicization of knowledge asthe oldest approach in theorizing Islamic training knowledge. In doing do, at the firststep the definitions of the terms, islamicization of knowledge, Islamic training, andmethodology are presented and then the most important ideas of Islamic scholars,namely Abdolrahman Naqib, the Egyptian Islamic training expert, in this approachare, fundamentally and methodologically, discussed. Eventually, the most importantweaknesses and strengths of the approach as well as the degree of the success of thefollowers in achieving their goals are mentioned. It seems that, although theapproach has had a considerable role in the formation a cultural movement withregard to the necessity of reproduction of Islamic training knowledge and provisionof scientific literature, it suffers from weakness in foundations and theoretical depthto play a significant role in contemporary education. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
علی لطیفی | دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
حمید پارسانیا | عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم ع سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه باقرالعلوم (Bagher aloloum university)
محمد داودی | عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه قم سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه قم (Qom university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://islamicedu.rihu.ac.ir/article_27_8.html |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|