تربیت اسلامی، جلد ۹، شماره ۱۸، صفحات ۹۵-۱۱۷

عنوان فارسی ارزیابی برون داد تربیتی هیئات مذهبی (مورد: شهر مشهد)
چکیده فارسی مقاله هیئات مذهبی یکی از کانون­های تربیت دینی غیررسمی و دارای تاریخچه­ای طولانی در تاریخ ایران می­باشند. پژوهش حاضر تلاش نموده است با انجام مقایسه­ای بین افراد هیئتی و غیرهیئتی، میزان اثرگذاری این مراکز بر مخاطبان خود را مورد سنجش قرار دهد. به این منظور پرسشنامه­ای در قالب چهار مقوله (هویت دینی، هویت ملی، ارزش­های اجتماعی- اخلاقی و باورهای فردی) ساخته شد. جامعه آماری پژوهش حاضر جوانان29-17 سال مشهدی بودند که در دو گروه هیئتی و غیرهیئتی دسته­بندی­ ­شدند. به دلیل عدم وجود آمار دقیق از افراد هیئتی و غیرهیئتی روش نمونه­گیری در مرحله تعیین طبقه‌ای غیر نسبتی بوده است. مقایسه صورت گرفته نشان داد که افراد هیئتی در هر چهار مقوله به­طور معناداری از افراد غیرهیئتی بالاتر هستند، ضمناً نمره افراد هیئتی در سه مقوله هویت دینی، هویت ملی و باورهای صحیح فردی از میانگین طیف (نمره متناظر با نقطه برش 50 درصدی) به‌طور معناداری متفاوت و بالاتر است و در مقوله ارزش­های اجتماعی­ به طرف منفی متمایل می­باشد. در مجموع می‌توان چنین استنباط کرد که برون‌داد تربیتی هیئات مذهبی در دو مقوله هویت ملی و باورهای فردی رضایتبخش است، در مقوله هویت دینی در حد انتظار نیست و در مقوله ارزش‌های اجتماعی رضایتبخش نیست. .
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هیئت مذهبی، هویت ملی، هویت دینی، ارزشهای اخلاقی، مشهد،

عنوان انگلیسی Evaluation of educational output of religious communities (heyaat) (The case of Mashhad city)
چکیده انگلیسی مقاله Religious communities as a center for informal religious education have a longhistory in Iran. This study is an attempt to compare the religious communitymembers and non−members and the influences it might have on the persons. To doso, a four−part questionnaire which addressed the religious identity, nationalidentity, moral−social values, and personal beliefs, respectively, was developed.The samples include the young attendants aged 17−29 from the city of Mashhadcategorized in two groups, namely community members and nonmembers. Thesampling procedure is random. The results revealed that the members aresignificantly higher than nonmembers in the four items; moreover, the scores of themembers in three parts− religious identity, national identity, and personal beliefs−were higher than the average continuum and in social values the trend was negative.As a whole, it is inferred that educational output of the religious communities in twoparameters−national identity and personal beliefs− is satisfactory, in religiousidentity is not as expected and in social values it is unsatisfactory.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمود سعیدی رضوانی | saeedi rezvani
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

حسین باغگلی |
عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

عبدالله مهاجر |
کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی از دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://islamicedu.rihu.ac.ir/article_24_8.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات