تربیت اسلامی، جلد ۹، شماره ۱۸، صفحات ۵۱-۶۹

عنوان فارسی تفاوت‌های علم‌النفس اشراقی و مشایی و نتایج تربیتی آن
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر به تطبیق و مقایسه علم‌النفس اشراقی و مشایی و نتایج تربیتی آن پرداخته است. این تحقیق از نوع نظری و روش مورد استفاده در آن تحلیل اسنادی است و سرانجام به سه نتیجه دست یافته است: 1. فلسفه مشاء و اشراق در باب علم‌النفس مشترکاتی دارند، مانند اذعان به اینکه انسان موجودی ترکیب‌یافته از نفس و بدن است و نفس موجودی مجرد، زوال‌ناپذیر و دارای ظرفیت و قابلیت‌های بی‌پایان است و با ارتباط متقابلی که با بدن دارد، می‌تواند با تعلیم و تربیت ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خود را به فعلیت برساند. 2. علم‌النفس اشراقی با علم‌النفس مشایی تفاوت‌های جدّی در تعاریف و اصطلاحات، ادبیات، حوزه و قلمرو، متدلوژی، جهت‌گیری،‌ محتوا و نتایج دارد. 3. نتایج تربیتی علم‌النفس مشاء و اشراق نیز متفاوت است، از جمله اینکه: هدف غایی در فلسفه مشاء سعادت انسان است، اما در فلسفه اشراق، هدف غایی تربیت، جداشدن و بریدن از تعلقات و وابستگی‌های مادی و انقطاع کامل از غیرخداست، بدانسان که جز خدا نبیند و به جز او نخواهد. اما اصول تربیتی مشترک در فلسفه مشاء و اشراق عبارتند از: اصل تدریج،‌ اصل دوام و استمرار، اصل اعتدال،‌اصل مهرورزی و اصل کرامت. اما در فلسفه اشراق باطن‌گرایی، توجه به سیر باطن، آخرت‌گرایی،‌ بازگشت به وطن اصلی و تلطیف سِرّ نیز اضافه شده است و روش‌های تربیت در فلسفه اشراق نیز عبارتند از:‌ تلقین، خلوت، ذکر، یاد مرگ و قیامت... .
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Self−knowledge: Masha and Esragh perspective and their educational consequence
چکیده انگلیسی مقاله This study compares and contrasts self−knowledge from the perspective of Mashaand Eshragh. This research is theoretical and the methodology is documentary; thefindings are categorized in three groups: (1) these two perspectives have somesimilarities such as confession of the view that human is a being made of self andbody and self is an immortal abstract being with endless potentials and capacitiesand due to its interactive relations with body can , through education, get actualized;(2) these two perspectives are considerably different in terms of definitions,expressions, literature, realm, methodology, directionality, content, andconsequences; (3) the outcomes of the two perspectives are different in thefollowings: the ultimate aim in Masha philosophy is the happiness of human whilein Eshragh the ultimate aim of education is separation and disconnection form theattachments and material dependence and complete separation from non−God viewsso as sees God only and want him only; yet, the common educational principles inthe two philosophies are the principle of gradation, principle of consistency andcontinuity, moderation, affection, and munificence. But in Eshragh philosophyinternal orientation, attention to internal development, hereafter orientation, return tothe main homeland, and the softening the secret is also added and the educationalmethods in this school are indoctrination, reclusion, recitation, death remembranceand resurrection.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد بهشتی |
عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه


نشانی اینترنتی http://islamicedu.rihu.ac.ir/article_466_8.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات