|
تربیت اسلامی، جلد ۹، شماره ۱۸، صفحات ۷-۲۹
|
|
|
عنوان فارسی |
شناسایی دلالت های شبکه مفهومی زیبایی در قرآن کریم برای حیطه هدفگذاری برنامه ریزی درسی |
|
چکیده فارسی مقاله |
این مقاله میکوشد شبکه مفهومی زیبایی در قرآن کریم را شناسایی کرده، مؤلفههای کلیدی زیبایی و زیبانمایی را از آن استنباط و دلالتهای آن برای حیطه هدفگذاری برنامهریزی درسی را استخراج کند. در این پژوهش برای تأمین اهداف فوق از روش توصیفی- تحلیلی محتوای متن استفاده و سپس یافتههای تحقیق توسط صاحبنظران به کمک اجرای پرسشنامه اعتباریابی شدهاست. بر مبنای این پژوهش دلالتهای استخراج شده از شبکه مفهومی زیبایی در قرآن کریم برای حیطه هدفگذاری برنامه درسی در دو دسته قابل تقسیم هستند که مهمترین آنها عبارتند از: 1. درک، باور و توجه به زیباییهای حق، کلام حق، جهان آفرینش (اعم از آفاق و انفس) به منزله تجلیات حق؛ زیباییهای اعتقادی و عملکردی برای نورانی کردن درون و برون؛ تزیین زشتیها توسط شیطان؛ زشتیهای اعتقادی و عملکردی به عنوان عامل ظلمانی شدن درون و برون؛ 2. پرورش مهارتهای رضایتمندی از خالق زیباییها؛ لذت بردن از زیباییهای حق، کلام او، جهان آفرینش (اعم از آفاق و انفس) به منزله تجلیات او؛ لذت بردن از زیباییهای اعتقادی و عملکردی؛ تنفر از زیباییهای کاذب اعتقادی و عملکردی ظلمتآفرین؛ تعامل عاطفی و معنوی با زیباییها؛ توانمندیهای مشاهده غیر عینی و غیر مادی (درک باطنی)؛ پرورش مهارتهای تولید مصنوعات زیبا؛ پرورش فضایل اخلاقی و تهذیب نفس و پرهیز از رذایل اخلاقی. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
شبکه مفهومی، زیبایی، تربیت، برنامه درسی، قرآن کریم، |
|
عنوان انگلیسی |
Cognizance of easthetic Concept Network implications in Holy Quran For target of curriculum |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Formation of aesthetic conceptual network, inferring the key parameters of aestheticand extraction of the implications for curriculum planning are the main aims of thisresearch. To reach the aims, the methodology used is documentary−analytic ofcontent analysis and then the findings are validated through an expert−consultedquestionnaire in the field. The implications are as follows: (1) comprehending,believing, and paying attention to the beauty of God, the words of God, the creation(whether macrocosm or introversion) in order to manistefation of God, functionaland doctrinal beauty to brighten the inside and outside, decoration of vices by Satan,functional and doctrinal vices as the factors affecting the darkness of inside andoutside; (2) development of satisfaction skills form the creator of beauties, enjoyingthe beauty of the God, the words of God, and the creation of the world in order tomanifest, enjoying functional and doctrinal beauties, hatred of darkening pseudofunctional and doctrinal−beauties, emotional and spiritual interaction with beauties,empowering of non−material nonobjective observation (internal discernment),empowering the skills for production of beautiful products, development of moralvirtues and refinement of self and avoiding moral vices |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سیده الهام آقایی | seyedeh elham کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه امام صادق ع پردیس خواهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه امام صادق (Imam sadigh university)
انسیه زاهدی | عضو هیئت علمی دانشگاه الزهراء سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
جمیله علم الهدی | عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://islamicedu.rihu.ac.ir/article_20_8.html |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|