تربیت اسلامی، جلد ۹، شماره ۱۸، صفحات ۷-۲۹

عنوان فارسی شناسایی دلالت های شبکه مفهومی زیبایی در قرآن کریم برای حیطه هدف‌گذاری برنامه ریزی درسی
چکیده فارسی مقاله این مقاله می‌کوشد شبکه مفهومی زیبایی در قرآن کریم را شناسایی کرده، مؤلفه­های کلیدی زیبایی و زیبانمایی را از آن استنباط و دلالت­های آن­ برای حیطه هدف­گذاری برنامه­ریزی درسی را استخراج کند. در این پژوهش برای تأمین اهداف فوق از روش توصیفی- تحلیلی محتوای متن استفاده و سپس یافته­های تحقیق توسط صاحب­نظران به کمک اجرای پرسشنامه اعتباریابی شده­است. بر مبنای این پژوهش دلالت­های استخراج شده از شبکه مفهومی زیبایی در قرآن کریم برای حیطه هدف­گذاری برنامه درسی در دو دسته قابل تقسیم هستند که مهمترین آن­ها عبارتند از: 1. درک، باور و توجه به زیبایی‌های حق، کلام حق، جهان آفرینش (اعم از آفاق و انفس) به منزله تجلیات حق؛ زیبایی­های اعتقادی و عملکردی برای نورانی کردن درون و برون؛ تزیین زشتی­ها توسط شیطان؛ زشتی­های اعتقادی و عملکردی به عنوان عامل ظلمانی شدن درون و برون؛ 2. پرورش مهارت­های رضایتمندی از خالق زیبایی­ها؛ لذت بردن از زیبایی­های حق، کلام او، جهان آفرینش (اعم از آفاق و انفس) به منزله تجلیات او؛ لذت بردن از زیبایی­های اعتقادی و عملکردی؛ تنفر از زیبایی­های کاذب اعتقادی و عملکردی ظلمت­آفرین؛ تعامل عاطفی و معنوی با زیبایی­ها؛ توانمندی­های مشاهده غیر عینی و غیر مادی (درک باطنی)؛ پرورش مهارت­های تولید مصنوعات زیبا؛ پرورش فضایل اخلاقی و تهذیب نفس و پرهیز از رذایل اخلاقی.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شبکه مفهومی، زیبایی، تربیت، برنامه درسی، قرآن کریم،

عنوان انگلیسی Cognizance of easthetic Concept Network implications in Holy Quran For target of curriculum
چکیده انگلیسی مقاله Formation of aesthetic conceptual network, inferring the key parameters of aestheticand extraction of the implications for curriculum planning are the main aims of thisresearch. To reach the aims, the methodology used is documentary−analytic ofcontent analysis and then the findings are validated through an expert−consultedquestionnaire in the field. The implications are as follows: (1) comprehending,believing, and paying attention to the beauty of God, the words of God, the creation(whether macrocosm or introversion) in order to manistefation of God, functionaland doctrinal beauty to brighten the inside and outside, decoration of vices by Satan,functional and doctrinal vices as the factors affecting the darkness of inside andoutside; (2) development of satisfaction skills form the creator of beauties, enjoyingthe beauty of the God, the words of God, and the creation of the world in order tomanifest, enjoying functional and doctrinal beauties, hatred of darkening pseudofunctional and doctrinal−beauties, emotional and spiritual interaction with beauties,empowering of non−material nonobjective observation (internal discernment),empowering the skills for production of beautiful products, development of moralvirtues and refinement of self and avoiding moral vices
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیده الهام آقایی | seyedeh elham
کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه امام صادق ع پردیس خواهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه امام صادق (Imam sadigh university)

انسیه زاهدی |
عضو هیئت علمی دانشگاه الزهراء
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)

جمیله علم الهدی |
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)


نشانی اینترنتی http://islamicedu.rihu.ac.ir/article_20_8.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات